ט"ו בשבט באתר ישיבה

ריכזנו את כל התוכן לט"ו בשבט. מקור המנהג לקיים סדר ט"ו בשבט, הצעות לנוסח הסדר, שיעורים על המצוות התלויות בארץ, שאלות ועוד...

2 דק' קריאה
shutterstock
כידוע, ט"ו בשבט הוא ראש השנה לאילנות, ומקובל לציין בצורה מיוחדת את היום הזה באכילת פירות שהשתבחה בהם ארץ ישראל, בעיסוק בקשר אל הארץ ופירותיה, בשירות ותשבחות וכו'. 

הרב עזריה אריאל נשאל מהיכן הגיע המנהג של סדר ט"ו בשבט, האם יש לו מקור וממילא האם יש עניין לקיים אותו? כדרכו, הרב הרחיב בתשובה והביא שכבר המגן אברהם הזכיר את המנהג להרבות באכילת פירות, רבי יעקב עמדין הוסיף שנהגו לומר עליהם שירות ותשבחות. בספר שנדפס לפני 250 שנה נדפס כבר סדר מסודר לט"ו בשבט, ובהקדמה לו נכתב הטעם לאכילת הפירות על פי הקבלה: אכילת האדם מתקנת את חטא אדם הראשון באכילת פירות נגד רצון ה', וכאן האדם בא בראש השנה לאילן ואוכל את הפירות בקדושה. 
הרב הוסיף וכתב שגם למי שאינו נוהג על פי מנהגי הקבלה יש מקום לערוך סדר ט"ו בשבט, לציין את חיבת ארץ ישראל ומעלת פירותיה. הרב הביא את הב"ח המפורסם, שכותב שחלק מקדושת מקדושת הארץ נשפעת גם בפירותיה, וגם בפירות קיימת קדושה של השכינה. בעריכת סדר ט"ו בשבט יש הכרת הטוב לקב"ה על ברכתו, וגם חינוך לאהבת הארץ והקשר אליה.

בשנים האחרונות, התחברו כמה הצעות לסדר ט"ו בשבט. אחד מהם הוא סדר ט"ו בשבט של הרב נתנאל יוסיפון, סדר שיצא גם בתור ספר, וזוכה לפופולריות רבה בין גולשי האתר.

ארגון כושרות הוציא סרטון קצר, באורך של חמש דקות ובו הם מבארים בצורה נעימה וידידותית כיצד יש לבדוק את פירות ט בשבט.

לכבוד ט"ו בשבט, הרב משה בר-ציון הכין תרשים זרימה מיוחד המבהיר את דיני הקדימה בברכות, עם כללים וסימנים לזכירה.

בכמה תשובות באתר, הרבנים המשיבים העירו שבט"ו בשבט ראוי לעסוק בדינים הנוגעים לעצים, כמו הפרשת תרומות ומעשרות, הלכות ערלה, כלאים, ובמיוחד השנה - דיני השמיטה. בכל התחומים של המצוות התלויות בארץ יש תשובות ושיעורים רבים באתר, כך למשל בקישורים הבאים ניתן למצוא תשובות על הפרשת תרומות ומעשרות, ממה מפרישים תרומות ומעשרות, איך מפרישים, הלכות ערלה ונטע רבעי, כלאים, ועוד נושאים רבים הקשורים לשנת השמיטה
גם במדור בית המדרש, בתוך הקטגוריה הכללית של המצוות התלויות בארץ ניתן למצוא נושאים רבים, וביניהם: תרומות ומעשרות, ערלה, ביכורים, חלה, שמיטה, התבוננות אמונית על השמיטה, הקרקע והפירות ועוד ועוד...

כמובן, חוץ מהתשובות והשיעורים על המצוות התלויות בארץ, בבית המדרש ניתן למצוא גם עשרות רבות של שיעורים על ט"ו בשבט עצמו. כך למשל ניתן למצוא שיעור קצרצר שבו הרב מרדכי אליהו מבאר מדוע אנחנו שמחים בט"ו בשבט, הרב מאיר גולדוויכט על מעלת ט"ו בשבט, הרב נתנאל יוסיפון כתב על מעלת פירות הארץ, אחד השיעורים הנצפים ביותר באתר על ט"ו בשבט הוא מאמרו של הרב ש. י. וייצן על חוני המעגל, החרוב וט"ו בשבט, וגם - צפיה בסדר ט"ו בשבט בגרעין התורני בתל אביב, בעריכת הרב זלמן מלמד.

כמו כן, גם בדף המיוחד לט"ו בשבט ניתן למצוא בצורה מרוכזת את כל התוכן השייך אליו.
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il