דיני חנוכת בית

בשעה טובה נכנסתם לדירה חדשה. חוץ מפריקת הארגזים וסידור הריהוט, צריך לעשות גם חנוכת בית. מהם הדינים הרלוונטים? מקבץ הלכות.

חופשי
מתי צריך לעשות חנוכת בית? האם רק בדירה ששייכת לדייר או גם בדירה שכורה? מה צריך לומר בחנוכת הבית? האם צריך מניין לחנוכת הבית?

ראשית כל, חשוב להדגיש שחנוכת הבית איננה חובה, אך יש בכך מעלה גדולה.

* הרב יעקב אריאל בתשובה על חנוכת בית לדירה שכורה כתב שאמנם המנהג לעשות חנוכת בית הוא דווקא בדירה השייכת לדייר, אך הסיבה לעשות חנוכת בית היא כדי להתחיל את הדיור בבית מתוך לימוד תורה, ודבר כזה טוב גם בדירה שכורה. הרב אליעזר מלמד כתב גם הוא שטוב לעשות חנוכת בית גם בדירה שכורה, וכך כתבו רבנים נוספים

* הרב זלמן מלמד כתב בתשובה על ברכת הבית, שגם אם אדם התעכב ולא עשה חנוכת בית, אף אם עברו כמה שנים- עדיין טוב שיעשה חנוכת בית, וכך השיב גם הרב דוד חי הכהן בתשובה על חנוכת בית אחרי שנתיים, והרב שלום אילוז בתשובה על חנוכת בית לאחר כמה שנים. לעומתם, הרב יעקב אריאל כתב בתשובה שאם עברו כמה שנים מהכניסה לבית- אין טעם לעשות עכשיו את חנוכת הבית.
הרב דב ליאור קבע עיקרון, שלכתחילה עדיף לעשות את חנוכת הבית תוך שלושים יום, אך במידת הצורך ניתן לדחות את חנוכת הבית גם לאחר מכן.

* הרב דוד חי הכהן כתב, שאם ניתן לעשות את חנוכת הבית בעשרה- יש בכך מעלה גדולה. הרב שלום אילוז כתב שטוב שיהיה מניין אך אין חובה בכך, ואילו הרב זלמן מלמד כתב שאין צורך בהבאת מניין, ודי בכך שבני הבית ילמדו את הנוסח בעצמם.
אלו שלושה נושאים לדוגמא מתוך הלכות חנוכת הבית...
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il