בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • חודש אלול
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי צמח בן מזל

עוד על קול המון כקול ש-די

undefined

הרב יוסף כרמל

אלול תשס"ט
3 דק' קריאה
בשבוע שעבר עסקנו בתופעה הפלאית של התעוררות עם ישראל לחזור לארצו. התעוררות מלמטה שביטאה את הציווי האלוקי שהגיע זמננו, לשוב אל ארץ חמדתנו.
גם השבוע נעסוק בסוגיא זו, אך מהיבט אחר הקשור גם לימים אלה - ימי חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, חודש התשובה. תשובתם של ישראל אל אביהם שבשמים.
השאלה האם גאולתם של ישראל תלויה בתשובה אם לאו נדונה ארוכות בסוגיא במסכת סנהדרין (צז עב ואילך). וז"ל התנאים והאמוראים החולקים שם:
"אמר רב: כלו כל הקיצין, ואין הדבר תלוי אלא בתשובה ומעשים טובים. ושמואל אמר: דיו לאבל שיעמוד באבלו. כתנאי, רבי אליעזר אומר: אם ישראל עושין תשובה - נגאלין, ואם לאו - אין נגאלין. אמר ליה רבי יהושע: אם אין עושין תשובה - אין נגאלין? אלא, הקדוש ברוך הוא מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן, וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב". הסוגיא מסתיימת בשתיקתו של רבי אליעזר (צח ע"א).

ראשונים ואחרונים דשו רבות בדברים הללו, אנחנו נביא השבוע את שיטתו של הרב יהודה אלקלעי שהיה כנראה האיש שהשפיע רבות אם במישרין ואם בעקיפין על משנתו של הרצל. (הרב אלקלעי נולד בסרייבו, היום בוסניה, אז חלק מהקיסרות האוסטרו הונגרית, בשנת תק"ע (1798). בגיל 11 עלה ארצה והסמך לרבנות על ידי בעל ה"פלא יועץ". חזר חזרה לזמלין, לא רחוק מבלגרד, שם כיהן כרב המקומי ועסק שנים מרובות בעידוד העם לחזור לארצו. בשנת תרל"ד (1874) חזר ועלה ארצה, לאחר ארבע שנים הלך לעולמו ונקבר בהר הזיתים בירושלים).

כל העוסקים בסוגיא זו תפסו את מושג התשובה כהתחזקות באמונה בקב"ה והשתדלות לקיים מצוות מעשיות מבחינה חיובית כשמירת שבת או המנעות ממעבר על איסורים כשמירה על הלכות כשרות. הרב אלקלעי טען טענה מהפכנית. אומנם, בסוף תהליך הגאולה כל הפרטים המרכיבים את עם ישראל ישמרו מצוות מתוך לימוד תורה ויהיו דבקים בקב"ה, אבל החלק הראשון של הליך התשובה כפי שהוא מתואר בתורה עוסק בתשובה הכללית, תשובת העם ללא קשר ישיר לדרגתם של הפרטים. תשובה כללית זו היא חזרת העם לארץ ישראל. לפי שיטתו תתבאר פרשת התשובה בסוף ספר דברים בדרך הבאה:
שלב א:
"וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה: וְשַׁבְתָּ עַד יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ " (דברים ל' א-ב).

עם ישראל שהנו מפזר ומפרד בין העמים בגלות יתעורר לחזרה בתשובה כללית, שמשמעותה רצון לחזור לארץ ישראל. זהו הפירוש של הביטוי "וְשַׁבְתָּ עַד יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ".
שלב ב:
"וְשָׁב יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה: אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ: וֶהֱבִיאֲךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ" (שם ג-ה).

לפירושו, הקב"ה ישיב אליו את העם על ידי זה שתהיה סייעתא דשמיא לקיבוץ בניה של ארץ ישראל לתוכה בשמחה. עם ישראל יחזור לארץ ישראל מכל קצוות תבל.
שלב ג:
"וּמָל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ:... וְאַתָּה תָשׁוּב וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְקֹוָק וְעָשִׂיתָ אֶת כָּל מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם" (שם ו-ח).

רק בשלב זה, לאחר מילת הלב, תתבצע גם החזרה בתשובה הפרטית הכוללת קיום מלא של כל המצוות.

גם כאן אנו יכולים לראות את העקרון כי התעוררות לאומית של כלל הציבור על כל חלקיו מביאה לידי ביטוי מעשי את רצון הקב"ה. מכאן לא רחוקה הדרך לדרכו של רואה ה"אורות" ההופך גם את התחיה הלאומית לתחיה דתית. וז"ל באורות התשובה:
"התעוררות חפצה של האומה בכללה לשוב אל ארצה...באמת אור של תשובה יש בה".

הבה נתפלל כי נזכה לחזות בקרוב בימנו, בהתקיימותם של כל שלשת השלבים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il