בית המדרש

  • ארץ ישראל
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

חברון עיר ערבית?

היו רבים בחוגי השמאל שרצו לנצל את אירוע גולדשטיין במערת-המכפלה בפורים, לגירוש יהודי חברון.

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כ"ו באדר ה'תשנ"ד
2 דק' קריאה
השמאל והערבים מבקשים להחריב את היישוב היהודי בחברון פעם נוספת. בפעם הראשונה הערבים החריבו את חברון לפני שישים וחמש שנים, בשנת ה'תרפ"ט, ועכשיו הם רוצים לעשות זאת בשנית, ומצטרפים אליהם אנשי שמאל יהודים. הם טוענים שזו עיר ערבית ואין מקום ליהודים בה. ומדוע זו עיר ערבית? ולמה באמת חברון אינה עיר יהודית? כי לפני שישים וחמש שנה הערבים החריבו את הקהילה היהודית של חברון, הרגו, שחטו, אנסו, בזזו והחריבו, ועתה הם טוענים שהיא עיר ערבית. אילולא כן, היתה מתפתחת שם התיישבות יהודית, כמו שהתפתחה בירושלים וביפו אשר ברבות הימים נהפכו לערים יהודיות גדולות ותוססות. כמובן, הם לא מעלים בדעתם, שאם אין מקום ליהודים בעיר ערבית, הרי, לפי כלל זה, גם אין מקום לערבים בעיר יהודית, ואם כן, צריך לפנות את ערביי יפו ולהעבירם לאזור ערבי, וכך גם את ערביי חיפה, כי במה שונה הדבר?
ונחזור לחברון: אילולא הטבח שעשו ערביי חברון ביישוב היהודי, לפני שישים וחמש שנים, היתה פורחת בחברון קהילה יהודית גדולה והיא היתה לעיר ואם בישראל. לאחר מלחמת ששת-הימים וכיבוש העיר חברון, נוצרה האפשרות לתקן את העוול הנורא ולחדש את היישוב היהודי בחברון, וערביי חברון, אשר מעולם לא הביעו חרטה על הטבח שעשו אז ולא גינו אותו, - לא המתונים שבהם וכל שכן לא האחרים, - המשיכו בשלהם, וכאשר הוקם היישוב היהודי בחברון, הם החלו להתנכל לו, לרצוח, לפצוע, להציק ולהתפרע.
מחדשי היישוב היהודי בחברון עומדים שנים רבות בלחץ של עויינות ערבית, וממשיכים להכות שורשים, מתוך תחושה של שליחות עליונה, מתוך תחושה של מחוייבות לאבות האומה, שחיו בעיר האבות ובית-חייהם במערת-המכפלה. אנשי חברון, ותל-רומידה, הם היום חלוצי החלוצים של האומה. אין מה לדבר על הגליית התושבים ועל החרבת היישוב היהודי בחברון. היֹה לא תהיה! אנשי חברון יצוקים מחומר מיוחד, שאי-אפשר לפגוע בו. כל הנסיונות יתנפצו אל מול חומת הפלדה החזקה של חלוצי חברון וכל אוהדיהם הרבים, אלה שיודעים את ערכה של מערת-המכפלה, של עיר האבות, ואלה שמתרפקים באהבה על קבריהם ועל זכרונם ושמתפללים בכל יום ומזכירים חסדי אבות.
עצוב לשמוע, שישנם יהודים, שרוצים לעקור את היישוב היהודי בחברון. מצד שני, טוב שמושמעת הצעה כזאת מפי השמאל והערבים, כדי שיווכחו הכל, שאין אפשרות להפריד בין עם ישראל לארץ חמדתו, בין עם ישראל לערי מולדתו, בין עם ישראל לעיר האבות חברון, תיבנה ותיכונן במהרה בימינו אמן.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il