- משנה וגמרא
- עבודה זרה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רחל בת יקוט
הדף היומי הקצר
עבודה זרה - דף כ"ט
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(כט. שליש תחתון – ל. שורה 8)
חלק א – המשך המשנה בדף כז – איסור תספורת
דיברנו על מיילדת ומינקת, רופא, (מוהל), ועכשיו – ספר.
א. איפה אסור
רבנן – רק כשאין אנשים, אך ברה"ר מותר, ר"מ – גם כשיש (כמו מחלוקתם לגבי מיילדת ומינקת).
ב. קולות
1. ת"ר - כשמסתכל במראה – כשנראה כאדם חשוב.
2. רב חנא בר ביזנא - לרבנן מותר גם אם אינו ממש רה"ר (כמו שבילי דנהרדעא), אך התחרט שעבר על ר"מ.
[אגב, ישראל שמספר גוי – לא יספר 3 אצבעות צמוד למקום הבלורית].
חלק ב – יין נסך וסתם יינם
א. הקדמה – 3 רמות באיסור יין
1. יין נסך – אסור מהתורה (ראה מקור בסעיף ג).
2. סתם יינם – איסור דרבנן (משום בנותיהם, שמא ניסך).
3. יין שנגע בו גוי (וחוששים גם כשלא יודעים, ולכן כשמפקיד אצלו צריך שתי חותמות).
ב. המשנה -
1. סתם יינם, חומץ וחרס ספוג שפולט יין (לא רק טעם).
2. קנקנים שפלטו טעם יין ליין של ישראל – ר"מ – אסור גם בהנאה, רבנן – רק בשתייה.
3. הזגים של הענבים שנשארו – ר"מ – כמו יין, רבנן – מותרים (כמו עץ. אא"כ לחים).
4. מאכלים ש(אולי) מעורב בהם יין (מורייס) – ר"מ – אסור בהנאה, רבנן – רק באכילה.
ג. המקור לאיסור הנאה ביין נסך
עגלה ערופה – אסורה כקודשים (היקש - כפרה - "כפר לעמך ישראל").
מת מעגלה ערופה (גז"ש שם שם).
זבחי ע"ז ממת (היקש - "זבחי מתי").
יין נסך מזבחי ע"ז (היקש - "חלב זבחימו... יין נסיכם).
ד. היתרים – ביין של ישראל שהגוי לא מנסך לע"ז
ביין שברור שהגוי לא ינסך, אין גזירת יין נסך ולכן לא צריך שתי חותמות (אך כן צריך אחת – שמא יחליף). הדוגמאות: חומץ, יין מבושל ואלונתית (יין בתערובת).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
חלק א – המשך המשנה בדף כז – איסור תספורת
דיברנו על מיילדת ומינקת, רופא, (מוהל), ועכשיו – ספר.
א. איפה אסור
רבנן – רק כשאין אנשים, אך ברה"ר מותר, ר"מ – גם כשיש (כמו מחלוקתם לגבי מיילדת ומינקת).
ב. קולות
1. ת"ר - כשמסתכל במראה – כשנראה כאדם חשוב.
2. רב חנא בר ביזנא - לרבנן מותר גם אם אינו ממש רה"ר (כמו שבילי דנהרדעא), אך התחרט שעבר על ר"מ.
[אגב, ישראל שמספר גוי – לא יספר 3 אצבעות צמוד למקום הבלורית].
חלק ב – יין נסך וסתם יינם
א. הקדמה – 3 רמות באיסור יין
1. יין נסך – אסור מהתורה (ראה מקור בסעיף ג).
2. סתם יינם – איסור דרבנן (משום בנותיהם, שמא ניסך).
3. יין שנגע בו גוי (וחוששים גם כשלא יודעים, ולכן כשמפקיד אצלו צריך שתי חותמות).
ב. המשנה -
1. סתם יינם, חומץ וחרס ספוג שפולט יין (לא רק טעם).
2. קנקנים שפלטו טעם יין ליין של ישראל – ר"מ – אסור גם בהנאה, רבנן – רק בשתייה.
3. הזגים של הענבים שנשארו – ר"מ – כמו יין, רבנן – מותרים (כמו עץ. אא"כ לחים).
4. מאכלים ש(אולי) מעורב בהם יין (מורייס) – ר"מ – אסור בהנאה, רבנן – רק באכילה.
ג. המקור לאיסור הנאה ביין נסך
עגלה ערופה – אסורה כקודשים (היקש - כפרה - "כפר לעמך ישראל").
מת מעגלה ערופה (גז"ש שם שם).
זבחי ע"ז ממת (היקש - "זבחי מתי").
יין נסך מזבחי ע"ז (היקש - "חלב זבחימו... יין נסיכם).
ד. היתרים – ביין של ישראל שהגוי לא מנסך לע"ז
ביין שברור שהגוי לא ינסך, אין גזירת יין נסך ולכן לא צריך שתי חותמות (אך כן צריך אחת – שמא יחליף). הדוגמאות: חומץ, יין מבושל ואלונתית (יין בתערובת).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
מסכת עבודה זרה דף כ"ז - קצר (שמע)
הרב אביחי קצין | כ"ו שבט תשע"ח
מסכת עבודה זרה דף ס"ו - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | ו' ניסן תשע"ח
מסכת עבודה זרה דף ע"ד - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | י"ד ניסן תשע"ח
מסכת עבודה זרה דף ע"ג - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | י"ג ניסן תשע"ח
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
למה ללמוד גמרא?
איך עושים קידוש?
מדוע פורים גדול מכיפורים?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
לו הייתי רוטשילד
הכוח המיוחד של שבת שובה
הלכות שטיפת כלים בשבת
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
איך מגדירים כללי מלחמה?
הפלונטר בצד ימין של הלוחות