- משנה וגמרא
- עבודה זרה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
הדף היומי הקצר
עבודה זרה - דף מ"ה
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(מח. במשנה - מח: שליש תחתון)
חלק א - מה נחשב לאשירה
א. הנושא העיקרי - עץ שאדם נטע שלא לע"ז, ורק אח"כ הופכו לע"ז.
אפשרויות לדין - מחמירים לגמרי (גם על העיקר שכבר היה), מקלים אפילו במה שיגדל, ואפשרות ביניים - מחמירים רק במה שיגדל, מקלים אפילו במה שיגדל.
ב. שתי שיטות להבנת מחלוקת רי"ס ברי"י ורבנן:
שיטה א (רב ששת) - רבנן מקלים לגמרי ורי"ס בר"י באמצע (מקור: רבנן - ואשריהם תשרפון באש מתייחס לעץ שנטעו אותו מראש לע"ז, רי"ס בר"י - ואשריהם תגדעון).
שיטה ב (רב אשי) - רבנן באמצע ורי"ס בר"י מחמיר. (מקור: רבנן - ואשריהם תגדעון, רי"ס בר"י - ואשריהם תשרפון (לשון רבים)).
ג. שמואל בדין האמצעי (לשיטה א - כרי"ס בר"י, לשיטה ב - כרבנן).
ד. המשנה - אוסרת כדין האמצעי (רק מה שיגדל) אך רק במעשה בגוף העץ (גידע ופיסל).
כמי המשנה?
לשיטה א - כרבנן - שבהשתחוואה מקילים לגמרי, אך במעשה בגוף העץ - אוסרים כדי האמצעי.
לשיטה ב - לרי"ס בר"י - שמחמיר בהשתחוואה ואוסר לגמרי ואילו במעשה יקל - ויאסור רק את מה יגדל, ולרבנן - שהמשנה מחדשת שאפילו במעשה בגוף העץ עדיין רק מה שיגדל אסור ולא מה שכבר היה.
ה. ר ינאי -
הבנה ראשונה - כדי לאסור צריך מעשה שהוא כמעט כגידול חדש לע"ז (הברכה או הרכבה). דחייה - קשה מהמשנה.
הבנה שנייה - אפילו שהרכיב או הבריך - עדיין רק מה שיגדל מכאן ולהבא נאסר.
ו. סוג עץ נוסף - לא עובדים אותו אך יש תחתיו ע"ז -
ת"ק - אשירה, ר"ש - לא אשירה.
ז. סימנים לזיהוי אשירה - רב - שכמרים לא אוכלים מפירותיו, שמואל - שאומרים שהפירות ראויים לע"ז.
חלק ב - דיני עצי אשירה
א. איסור הנאה מהצל של העץ
אסור להנות גם מהצל של הצל (צל רחוק), אך בכל מקרה - נהאה מהצל לא מטמאת.
ב. איסור הליכה תחת העץ, ואם הלך נטמא - (חוששים לתקרובת שנמצאת תחת העץ ומטמאת מדרבנן באוהל).
אם העץ מאהיל על דרך של הרבים, לא נטמא -
כשיש דרך אחרת - לכתחילה לא ילך בדרך עם האשירה,
כשאין דרך אחרת (באותו אורך) - ילך גם לכתחילה (ורב ששת הלך מהר).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
חלק א - מה נחשב לאשירה
א. הנושא העיקרי - עץ שאדם נטע שלא לע"ז, ורק אח"כ הופכו לע"ז.
אפשרויות לדין - מחמירים לגמרי (גם על העיקר שכבר היה), מקלים אפילו במה שיגדל, ואפשרות ביניים - מחמירים רק במה שיגדל, מקלים אפילו במה שיגדל.
ב. שתי שיטות להבנת מחלוקת רי"ס ברי"י ורבנן:
שיטה א (רב ששת) - רבנן מקלים לגמרי ורי"ס בר"י באמצע (מקור: רבנן - ואשריהם תשרפון באש מתייחס לעץ שנטעו אותו מראש לע"ז, רי"ס בר"י - ואשריהם תגדעון).
שיטה ב (רב אשי) - רבנן באמצע ורי"ס בר"י מחמיר. (מקור: רבנן - ואשריהם תגדעון, רי"ס בר"י - ואשריהם תשרפון (לשון רבים)).
ג. שמואל בדין האמצעי (לשיטה א - כרי"ס בר"י, לשיטה ב - כרבנן).
ד. המשנה - אוסרת כדין האמצעי (רק מה שיגדל) אך רק במעשה בגוף העץ (גידע ופיסל).
כמי המשנה?
לשיטה א - כרבנן - שבהשתחוואה מקילים לגמרי, אך במעשה בגוף העץ - אוסרים כדי האמצעי.
לשיטה ב - לרי"ס בר"י - שמחמיר בהשתחוואה ואוסר לגמרי ואילו במעשה יקל - ויאסור רק את מה יגדל, ולרבנן - שהמשנה מחדשת שאפילו במעשה בגוף העץ עדיין רק מה שיגדל אסור ולא מה שכבר היה.
ה. ר ינאי -
הבנה ראשונה - כדי לאסור צריך מעשה שהוא כמעט כגידול חדש לע"ז (הברכה או הרכבה). דחייה - קשה מהמשנה.
הבנה שנייה - אפילו שהרכיב או הבריך - עדיין רק מה שיגדל מכאן ולהבא נאסר.
ו. סוג עץ נוסף - לא עובדים אותו אך יש תחתיו ע"ז -
ת"ק - אשירה, ר"ש - לא אשירה.
ז. סימנים לזיהוי אשירה - רב - שכמרים לא אוכלים מפירותיו, שמואל - שאומרים שהפירות ראויים לע"ז.
חלק ב - דיני עצי אשירה
א. איסור הנאה מהצל של העץ
אסור להנות גם מהצל של הצל (צל רחוק), אך בכל מקרה - נהאה מהצל לא מטמאת.
ב. איסור הליכה תחת העץ, ואם הלך נטמא - (חוששים לתקרובת שנמצאת תחת העץ ומטמאת מדרבנן באוהל).
אם העץ מאהיל על דרך של הרבים, לא נטמא -
כשיש דרך אחרת - לכתחילה לא ילך בדרך עם האשירה,
כשאין דרך אחרת (באותו אורך) - ילך גם לכתחילה (ורב ששת הלך מהר).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
מסכת עבודה זרה דף ע"ג- קצר (שמע)
הרב אביחי קצין | י"ג ניסן תשע"ח
עבודה זרה - דף כ"ח
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | ג' תשרי תשע"א
עבודה זרה - דף י'
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | י"ד אלול תש"ע
עבודה זרה - דף י"ח
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | כ"ב אלול תש"ע
אחדות זו מעבדה של בירורים
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך לומדים גמרא?
איך להתכונן לחגים?
כל ההתחלות קשות
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
אוצרות בלב הים
הלכות קבלת שבת מוקדמת
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
איך עושים קידוש?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?