בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • עבודה זרה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

שמחה בת חנה

הדף היומי הקצר

עבודה זרה - דף נ"ה

שיעור דף יומי בקיצור

undefined

הרב אורי בריליאנט

ל' חשוון תשע"א
10 דק' האזנה
(נד: במשנה - נה. במשנה)

א. למה ה' לא מעניש/משמיד את הע"ז עצמה?
גישה א - "יאבד העולם מפני הטיפשים?!"
במשנה - אי אפשר לבטל את השמש וכד' (ואם יבטל רק את הפסלים, הע"ז לשמש וכד' רק תקבל חיזוק).

גישה ב - עולם כמנהגו נוהג
ברייתא - כנ"ל במשנה, בתוספת - "אלא עולם כמנהגו נוהג ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין".
[עוד דוגמאות ל"עולם כמנהגו נוהג" - גזל, זנות].

גישה ג - מה זה אשמת הפסל?
ר"ג לפילוסוף - בע"ז אין כלום, אלא ה' מעניש את החוטאים בה [משל - המלך מעניש את הבן שקילל את אביו "כלב", לא את הכלב (ובסוף "יאבד עולמו מפני השוטים?" - כגישה א, וכן בפסוק "אסוף אסף...?!").
ר"ג לאגריפס - ה' מתקנא בחוטאים, לא בע"ז עצמה [משל - האישה כועסת על בעלה - בשביל האישה הפשוטה הזאת אתה עוזב אותי?!].

ב. איך אנו רואים שיש לע"ז כוחות
1. ר"ג לפילוסוף (סוף נד:) - זה שע"ז לא נשרפה - כי כאמור - ה' לא מעניש את הע"ז אלא את החוטאים.
2. ר"ע לזונין - (לגבי אדם שהתרפא) - זה במקרה (והייסורים לא צריכים ללבטל נאמנותם בגלל טיפש שעובד ע"ז). [משל - האדם הנאמן שהקידו אצלו בי עדים - לא משנה נאמנותו].
3. רב יהודה ורבה בר רב יצחק - לגבי ע"ז שכביכול מביאה גשם - "הבא ליטמא - פותחין לו" (ה' עושה זאת כדי להטעות את החוטאים ולטרוד אותם מהעולם).


שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il