בית המדרש

  • מדורים
  • בונים את הקומה הבאה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

גליון 223

הלכה בהליכה

לעיתים קיימת הרגשה, והמציאות מוכיחה כי טיולים, בתי מלון וכדו' הוא מקום להתפרקות. אצל יהודים שומרי מצוות ההרגשה צריכה להיות שונה.

undefined

הרב אבשלום קציר

אדר א' תשע"א
2 דק' קריאה
מצוות "קום התהלך בארץ" שנאמרה לאברהם אבינו עדיין בתוקפה, לנו-בניו, ולכל הדורות. ואכן, מן הראוי לעשות טיולים בארץ הקודש על מנת לאהוב אותה. אך כציבור שומרי מצוות ואוהבי הארץ ברוח התורה והמצווה, עלינו לוודא כי הטיולים יהיו לתועלת גם מבחינה רוחנית.
אמנה מספר דגשים שעלינו לשים לב אליהם:
כשרות - בתי מלון ואכסניות למיניהם, ברובם משתדלים לתת מענה הולם לציבור שומרי המצוות. אולם, כיום, כשרבו המזייפים המשתמשים בתעודות כשרות לא להם, ולעתים זה יכול להיות גובל במעשים פליליים, יש צורך בתשומת לב. בדרך כלל, מקומות ידועים, נאמנים בחזקת כשרות אולם במקומות בלתי ידועים, אין להסתפק בתעודה, אלא יש לדרוש לראות את הרב/המשגיח ולוודא עמו אמיתות תעודת הכשרות, כולל בדיקת פרטים אודות המוצרים, כגון: תרומות ומעשרות, ירק ללא תולעים וכדו' וכן הִמצאות משגיח בשעות פעילות המטבח. כנ"ל, כאשר מבקשים לקנות מוצר בדלפק כגון, פלאפל, גלידה וכדו' יש לוודא כי התעודה תקפה וכי חותם התעודה אמין.
שבתויום טוב - שבת וחג מחייבים תשומת לב מיוחדת בעניני כשרות. נוסף לבדיקות הרגילות רצוי לבדוק מספר דברים: תנאי חימום האוכל, פתיחת דלתות ע"י כרטיס מגנטי שיש בו חשש לחילול שבת, כניסה למלון בדלת אוטומטית המופעלת באינפרא-אדום, עירוב המקיף את הסביבה, מקום הדלקת נרות ומקום תפילה וספר תורה. רצוי להקדיש זמן גם לעניני הרוח, קביעת שיעור, שיחה, ובכלל לאפשר הרגשה שבתית עד כמה שניתן.
התנהגות הולמת - לעיתים קיימת הרגשה, והמציאות מוכיחה כי טיולים, בתי מלון וכדו' הוא מקום להתפרקות. אצל יהודים שומרי מצוות ההרגשה צריכה להיות שונה. יש להקפיד ברשות הרבים על לבוש צנוע לכל המינים, והאמור הוא גם לילדים בהתאם וכן יש להקפיד על דיבור שקט והולם.
כל זאת, כדי שיקוים בנו: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך".
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il