בית המדרש

  • זכויות יוצרים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

ראית סרטים באינטרנט ללא הורדה

undefined

הרב ניר אביב

סיון תשע"א
2 דק' קריאה
האם מותר לצפות בסרטים באינטרנט ללא הורדה או צריבה?

תשובה:
ראשית, בילוי הזמן בצפיה בסרטים וכדו' הם תרבות פנאי שאינה מתאימה בדרך כלל לאנשים שומרי תורה ומצוות, ובמיוחד אמור הדבר לגבי הגברים החייבים בלימוד תורה בזמנם הפנוי. לכן, התשובה שלפנינו היא ביחס למי שיש לו היתר לכך, כגון: שצופה באקראי ולא באופן קבוע או שמדובר בנשים או קטנים, וכמובן בהנחה שמדובר בסרטים בעלי תוכן כשר.
לגופו של עניין, ישנן כמה בעיות:
א. מוסיקה או סרטים הרשומים ומוגנים בזכויות יוצרים במדינת ישראל על פי חוק, יש להם תוקף דינא דמלכותא דינא. (אכן, אם אין המדינה אוכפת את החוק בעניין, אין לו תוקף מבחינה זו).
ב. ישנה מחלוקת גדולה בפוסקים, האם ישנה בעלות ממונית על יצירה רוחנית, ישנם הסוברים שיש בעלות ולכן מי שצופה ללא רשות הוא גזלן לשיטה זו (האיסור קיים אף בגוי), ואף לחולקים ישנו איסור מצד מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך (האיסור קיים רק ביהודי). ישנה דעת מיעוט בפוסקים הסוברת שבמקרה והסרט כבר זמין להורדה לכל אדם בחינם ברשת האינטרנט, ישנו ייאוש של הבעלים כגדר "זוטו של ים", ואז אין משום גזל.
ג. אם הבעלים כתב באתר שלו שאין רשות לצפות ללא תשלום, למרות שניתן לעקוף אותו ולהוריד מן האתר שלו בדרך עקיפה, אין היתר לעשות כן ואין זה "זוטו של ים".
ד. לאדם ששם את הסרט באינטרנט ללא רשות הבעלים ישנו איסור נוסף של יורד לאומנותו של חברו, אך האיסור אמור רק ביוצר ישראל ולא ביוצר גוי.
לסיכום: קשה להתיר את הדבר, ולמי שיש היתר, כגון: שפטור מלימוד תורה באותה העת ורוצה לסמוך על המקילים, יעשה כן רק אם הסרט אינו מוגן ע"י זכויות יוצרים בארץ, ואינו באתר של היוצרים המתנים הצפיה בתשלום, אלא הסרט נמצא באתר חופשי ופרוץ לכל, ומדובר בסרט צנוע וכשר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il