בית המדרש

  • מדורים
  • פרשת שבוע
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

שֵׂכֶל טוֹב יִתֶּן חֵן

undefined

הרב יוסף כרמל

תשע"א
2 דק' קריאה
פרשת השבוע פותחת בהבטחה:
"וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ: וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ וּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ" (דברים ז' יב-יג)

מובא במדרש על אתר:
"אמר הקדוש ברוך הוא לישראל בני לא תהיו סבורים שאני עושה אתכם כעבד שאדונו מבקש למכור אותו ... אלא כך אני מביא עליכם יסורין עד שתכינו את לבבכם אצלי, אמר רבי אחא בשבועה נשבע הקדוש ברוך הוא שלא יניח את ישראל לעולם ... ועד היכן אני מייסר אתכם עד העקב" (דברים רבה עקב פרשה ג).

השואה האיומה, שהתרחשה בעיקר בשנים ת"ש-תש"ה, הייתה אירוע טראומתי שהותיר אצל כל יהודי סימני שאלה מסוגים שונים. חלק מהנספים (לפני שהושמדו) וחלק מהניצולים התחזקו באמונתם וחלק אחר נפגעה אמונתו. כולי עלמא לא פליגי כי אין בידי בן אנוש להכיל ולהבין אפילו חלק ממה שאירע וכמובן שלא להבין למה זה קרה. לכן, כל ניסיון לתלות את מה שקרה בסיבה מסוימת או להשוות את מה שקרה למאורע אחר אין לו מקום.

בימים האחרונים הגיעה השאלה הבאה ל"ארץ חמדה":
הלכתי לשיעור בישיבה מסוימת והרב דיבר על סכנות השימוש באינטרנט. הוא טען שהדבר אסור בתכלית האיסור והוסיף כי האינטרנט גרוע מתאי הגזים של הנאצים ימ"ש. חזרתי הביתה מאוד נסערת, כיצד עלי להתייחס לדברים אלה?
תשובה:
הצטערתי מאוד לשמוע אודות הרב שהשווה בין תאי הגזים של הנאצים ימ"ש לבין האינטרנט. אסור בשום פנים ואופן להשוות שום דבר למעשיהם הנוראים של הנאצים ימ"ש. היו ימים רבים בהם נרצחו למעלה מ-20,000 יהודים בכל יום. זקנים וטף, נשים וגברים רק בגלל היותם יהודים. ששה מליון אנשים נשים וטף הוא מספר (תרתי משמע) שמעל ומעבר להשגתנו ולא הזכרנו את כל האכזריות הנוראה והסבל הבלתי יתואר.
החברה החרדית כדרך חיים, בחרה לעצמה דרך של הסתגרות בתוך חומות. שיטה שיש לה מקורות והיו מגדולי ישראל שתמכו בשיטה זו. איננו באים להתווכח עמם על השיטה, יש לה יתרונות רבים וחסרונות לא מעטים. בשנים האחרונות חל שינוי גדול בעולם. שינוי זה מחייב אותנו לחשוב ולהיערך לו. אנחנו חיים היום בעולם בו אי אפשר למנוע את "חופש המידע". אף אחד אינו יכול להלחם בתופעה זו. דבר זה מחייב אותנו כיהודים יראי שמים לחפש את הדרך הנכונה ע"מ להתמודד עם ההתפתחות הטכנולוגית.
לענ"ד, רק חינוך עמוק לערכים בצרוף אמצעי זהירות יכול למנוע מאנשים להשתמש באינטרנט לצרכים אסורים. יש בהחלט צורך לשים חסימות על גלישה חופשית, למקם את המחשב במקום גלוי לכולם, לא בחדר סגור ועוד. כמובן, שוב ושוב, הדוגמא האישית היא היסוד לכל חינוך.
מצד שני, לרשת האינטרנט גם צדדים חיוביים רבים: גישה חופשית לספריות יהודיות ענקיות, חלקן בחינם. שיעורים ווידאו ואודיו ברמות שונות ובנושאים מגוונים ורבים. חומרים תורניים בכתב ומאגרי מידע שמהם ניתן ללמוד המון.
מי שיודע ומשכיל להשתמש ברשת בתבונה יכול להפיץ תורה בכמות אדירה ובמספרים עצומים ליהודים בכל מקום שהם, ולאו דווקא על חשבון האיכות.
כמו שכתבתי בהתחלה, ההשוואה לזוועות הנאצים ימ"ש, רק מרגיזה ומקוממת.

הבה נתפלל כי הציבור יתחזק באמונתו, גם בגלל הנסים הגדולים שאירעו לעם ישראל אחרי השואה הנוראה
וישכיל להשתמש בטכנולוגיה החדשה ב"שכל טוב"
לשיפור בעבודת ד', התקרבות לאבינו שבשמיים וחיזוק חיי הרוח.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il