בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • קניה ומכירה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

ביטול עסקה על פי ההלכה

undefined

הרב שלמה אישון

תשע"ג
באופן עקרוני זכאי לקוח לבטל עסקה הן כאשר התברר שרכש מוצר פגום, והן כאשר התברר ששילם על המוצר ביוקר, ונפרט את הדברים (עפ"י ספר כתר כרך ג):
כאשר אדם קונה מוצר ההנחה היא שהוא מעוניין לקנות מוצר שלם ללא פגמים. על כן, יהיה רשאי לבטל את העסקה, אם התברר שבמוצר יש פגם שרוב הציבור היו מקפידים עליו, כגון רהיט שנמצא שבור, מכשיר חשמלי שאינו פועל כראוי, או מוצר מזון שעבר תאריך התפוגה שלו.
האפשרות לבטל את העסקה קיימת רק אם הקונה לא השתמש במוצר מרצונו, לאחר שגילה את הפגם, אולם אם השתמש לאחר מציאת הפגם - נחשב הדבר כמחילה ולא יהיה רשאי לתבוע ביטול עסקה.
בפגם שניתן לתקנו בקלות, או בפגם שקיומו אינו מנוע לחלוטין את אפשרות השימוש במוצר, רשאי המוכר להציע תיקון הפגם במקום ביטול העסקה. מאידך, אם הקונה מעוניין שהפגם יתוקן, והמוכר אינו מעוניין בכך, לא יוכל הקונה לחייב את המוכר לתקן, ויהיה רשאי לבטל את העסקה.
נחלקים הפוסקים בשאלה האם הקונה רשאי לבטל את העסקה במקרים בהם יכול היה לבדוק את המוצר לפני הקניה ולא עשה זאת. למעשה במצב כזה תהיה ידו של המוחזק על העליונה: אם הקונה טרם שילם – יוכל לבטל את העסקה, ואם כבר שילם – לא יוכל לעשות זאת. אכן, כאשר מדובר בפגם חמור שמסתבר מאד שאין מוחלים עליו – יהיה רשאי הקונה לבטל את העסקה גם אם כבר שילם.
ביחס למחיר קובעת ההלכה כי אם אדם שילם על המוצר מעבר ל 20% ממחיר השוק שלו, בלא שידע שמשלם ביוקר – רשאי לבטל את העסקה. יש לציין שיישום הלכה זו במציאות ימינו אינו פשוט באשר הוא תלוי במחלוקת הפוסקים בשאלה כיצד יוגדר "מחיר השוק" של כל מוצר ומוצר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il