בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • עירובין
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

מסכת עירובין דף ו'

undefined

הרב אורי בריליאנט

ג' ניסן התשע"ג
14 דק' האזנה

(ה: 2- עד ו: 11-)

א. גודל הפרצה הפוסלת מבוי

רב הונא ברדר"י – מעל 10 אמות.

למד זאת מרב.
(רב הגביל ואמר שבראש המבוי זה ב4
(27),
אך מסבירים שמתכוון לפינה
(28), ששם לא עושים פתחים).

רב הונא – 4 טפחים

            ראיות לשיטתו:

  1. 1.רב הונא ראה שרב פסק כמותו.

זאת הייתה גזירה מקומית להרחיקם מהעבירות.

  1. 2.במבוי עקום,
    רב – מפולש (ישים בפינה צורת הפתח ולחי בכל פתח)
    (29)

שמואל – סתום (לחי בפתחים ובפינה) (32)

ר"נ בי"צ – אם פרצה של פחות מ10 לא פוסלת, למה בכלל צריך שם תיקון?
דחייה – זאת לא פרצה אלא המשך דרך המבוי
(רבים בוקעים בה).

 

[הערות:

  1. 1.אתמול ראינו שר' אמי ור' אסי הכשירו בפרצה של 10. לרב הונא צריך להעמיד שיש בה גידודי (הכותל לא נפל עד הקרקע), ובזה מודה רב הונא.
  2. 2.מוכרחים לומר שהמבוי העקום צר מ10, כי אם רחב מ10 הלחי בפינה לא יועיל לשמואל].

ב. תיקון מבוי מפולש ורשות הרבים

א. תיקון רשות הרבים

  1. A.מי שיש לו שני בתים ובאמצע רה"ר
    ר"י – מספיק לחי משני הצדדים
    (38).
    רבנן – זה לא מספיק כדי לתקן רה"ר.
  2. B.רי"ח – (לגבי ירושלים) – צריך דלתות בשני הפתחים שנסגרות בלילה.

ב. תיקון מבוי מפולש לרשות הרבים

A. בברייתא (מהמקל למחמיר) –

  • ת"ק – צה"פ + לחי/קורה (רב)
  • ב"ה – דלת + לחי/קורה (שמואל)

האם צריך דלת שנסגרת?
בשם שמואל – לא

(שמואל גם אמר את זה,
וגם עדות על כך שטלטל בנהרדעא שם הדלתות היו תקועות בעפר.
מצד שני: 1. רב כהנא – שם הדלתות קצת סגורות. 2. רב נחמן אמר לחלץ את הדלתות אך לא כי צריך שייסגרו אלא כי צריך פוטנציאל שייסגרו).

  • ב"ש – דלת + דלת (ושננעלות בלילה).

 



שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il