בית המדרש

  • והגדת לבנך
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

תָּם מָה הוּא אוֹמֵר?

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

2 דק' קריאה
1 למה "ביד חזקה" ולא בדרכי שלום?
"תם מה הוא אומר? מה זאת. ואמרתם אליו: בחוזק יד הוציאנו ד' ממצרים". במבט של ימינו אפשר לפרש את שאלת התם באופן זה: התם שואל בתמימות: מדוע עשה ד' ככה למצרים, מדוע הכה את מצרים מכות גדולות וקשות עד שהרס את כל מצרים, וכי לא היה אפשר לתת בליבו של פרעה שיסכים לתת לעם ישראל לצאת ממצרים. הקב"ה יכול היה לעשות הסכם שלום ובדרכי שלום יצאו ישראל ממצרים?! וכך שאל אותי תלמיד: מדוע אנחנו מתפללים בליל הסדר "שפוך חמתך על הגוים אשר לא ידעוך", מדוע לא נתפלל שהם ישובו בתשובה. השבתי לו: וכי רק על הפסוק הזה בספר תהילים יש להקשות, הרי כל ספר תהילים מלא בבקשות שהקב"ה יעניש בכל החומרה את הרשעים שהרעו לישראל!.
לפי רבי יעקב מליסא (הגדת 'מעשה נסים' על "עבדים היינו" ועל שאלת התם) זו גם שאלת התם בהגדה של פסח והתשובה היא שאדרבה על זה התודה לקב"ה, על שהוציא אותנו ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה ועל כל מכה שהקב"ה נתן למצרים אנחנו מודים באופן מיוחד כי בכל מכה הראה הקב"ה שבחר בנו מכל העמים להיות לו לעם. בכל מכה נודע יותר ויותר עד כמה הקב"ה מקרב אותנו אליו, ועל ידי כך נודע שישראל הוא עם ד' ומה שקורה לעם ישראל קשור לשם ד'. כשישראל מתעלים שם שמים מתעלה, וחלילה כשהם בצרה כביכול כבוד שמים מתחלל (ראה רש"י יחזקאל לט, ז). זו הסיבה שריבונו של עולם שומר על ישראל בכל הדורות למען שמו, וכך אמר משה לריבונו של עולם כשישראל חטאו בעגל ובמרגלים שאם הקב"ה יכלה את ישראל יאמרו מצרים שהקב"ה אינו יכול לשמור עליהם או שאין להקב"ה יכולת להביאם לארץ ישראל. לכן על כל מכה במצרים אנו אומרים "כי לעולם חסדו", כי מכל מכה ומכה לומד העולם על חשיבותם של ישראל.




^ 1.. דרשת שבת הגדול תשס"א.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il