בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • הלכה יומית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

מלחיה ותבלינים נפרדים

undefined

בית מדרש ג. אסף

אדר א תשע"ד
2 דק' קריאה
עיקרי ההלכות
א. אם משתמשים במלחיה פתוחה - יש להקצות אחת לבשרי ואחת לחלבי. אך אם משתמשים במלחיה סגורה, מעיקר הדין אפשר להשתמש באותה מלחיה לחלבי ולבשרי. ויש שנוהגים להפריד גם בזה.
ב. אם בוזק תבלינים לתוך סיר רותח בשרי והאדים נוגעים בכלי שבו התבלין, אסור להשתמש בהם לתבשיל חלבי. לכן יש לקחת את התבלינים בכף או ביד.
ג. לדעת הגר"מ אליהו זצ"ל אין להשתמש בכלי זכוכית שבלע בשר או חלב חם למאכל נגדי.

א. מלחיות נפרדות לבשרי וחלבי
בימינו נפוצים שני סוגים של מלחיות- פתוחות וסגורות.
מלחיה פתוחה- חובה להקצות מלחיה אחת לבשרי ואחת לחלבי. טעם הדבר הוא שלפעמים טובלים מאכל במלח ונשארים בו שאריות מאותו מאכל1.
מלחיה סגורה- מעיקר הדין אין צריך שתי מלחיות. ויש נוהגים להפריד גם באופן זה. ואם בוזק מהמלחייה לתוך סירים רותחים בעודם על האש צריך שתי מלחיות, מאחר ואדים העולים מן המאכל דינם כמאכל עצמו2.

ב. תבלינים נפרדים לבשרי וחלבי
כאמור לעיל, אדים העולים מן התבשיל דינם כתבשיל עצמו.
על כן, אדים העולים מתבשיל בשרי נחשבים בשריים גם כן, ומאכל או כלי שנוגע באדים נהפכים גם לבשריים כאילו היו בתוך הסיר, וכן להיפך (תבשיל חלבי)3.
ממילא, אם בוזקים תבלינים לתוך תבשיל בשרי בעודו רותח, אסור להשתמש באותם תבלינים לתבשיל חלבי.
הפתרונות לבעיה זו:
א. להימנע מלבזוק את תבלינים ישירות לסיר (אלא יתן לתוך ידו ואח"כ מידו לסיר וכדומה).
ב. לייחד כלי נפרד לתבלינים ולהוציא ממנו את התבלינים בכף נקיה4.

ג. שיטת הרב אליהו בכלי זכוכית
כמה מלומדי ההלכה השבועית, העירונו על כך שבשבוע שעבר לא הבאנו בגוף ההלכות שיש גם מהספרדים שמחמירים בדין כלי זכוכית (ורק הזכרנו את שיטתם במקורות והערות).
לשיטת הבן איש חי, וכן נהג הגר"מ אליהו זצ"ל, כוסות זכוכית שהשתמשו בהם בחם צריכים הכשרה לפסח על ידי עירוי בכלי ראשון, ושהשתמשו בהן בקר צריכים שטיפה ושפשוף. לכאורה כן הוא בדין בשר בחלב5.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il