בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • סוכה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

מסכת סוכה דף נ'

undefined

הרב אורי בריליאנט

כ"ג אדר ב' התשע"ד
2 דק' קריאה 17 דק' האזנה

(נ. תחילת פרק החליל – נא. במשנה למטה)


א. האם החליל דוחה את השבת?


בתנאים:


משנתנו – החליל לא דוחה שבת ויו"ט בשמחת בית השואבה.


ברייתא – רי"ס בר"י – דוחה, חכמים – לא דוחה.


A. במה נחלקו -





















 

שמחת בית השואבה


רק שמחה יתירה



שיר של קרבן


השיר בפה חלק מעבודת הקרבן בזמן ניסוך היין



א. רב יוסף (נ: 9+)



לא דוחה


רק שמחה יתירה



מחלוקת


האם עיקר שירה בפה או בכלי



ב. רבי ירמיה ב"א (נא. שליש)



מחלוקת


האם שמחה יתירה גם דוחה



דוחה




(נא. באמצע)


B. קושיות על רב יוסף -



  1. ברייתא לטובת ר' ירמיה – נחלקו בשמחת בית השואבה.


רב יוסף –


זה אכן קשה על א,


אך יתכן שנחלקו בשני המקרים?



  1. משנתנו – "זהו חליל שאינו דוחה את השבת", משמע בחליל של עבודה דוחה.


מכאן שיש דעה כזו שבשואבה לא ובקרבנות כן, כלומר שבקרבנות לא נחלקו.


 


ב. עיקר שירה בפה או בכלי?


לרב יוסף, המחלוקת בשיר של התמידים – האם עיקר שירה בכלי או בפה.


(נ: שליש)


A. ניסיון תלייה של מחלוקת אחרת שלהם בזה – כלי שרת שעשאן מעץ –





























 

רבי - פסול



רי"ס בר"י - כשר



הסבר רב יוסף


האבוב של משה היה עץ, והשאלה היא האם הוא חלק מהותי מהשירה



עיקר שירה בפה



עיקר שירה בכלי


ולומדים מהאבוב לכל השאר



דחייה



1. עיקר שירה בכלי



לא לומדים שאר כלי שרת מהאבוב,


כי באבוב אי אפשר אחרת ובכלי שרת אפשר ממתכת



מובן


לומדים אפשר משאי אפשר



2. עיקר שירה בפה – כך שלכאורה עץ פסול,


אלא שנחלקו האם בכלל לומדים מהמנורה שצריך כלי שרת ממתכת:



כלל-פרט-כלל


לרבות כל כלי מתכות, אך לא עץ



ריבוי-מיעוט-ריבוי


לרבות גם כלי עץ, ורק למעט כלי חרס.




(נא. 1+)


B. ניסיון תלייה במחלוקת תנאים -


לגבי השירה – ודאי שרק לוויים, ואם זר שר חייב מיתה,


אך מי היו המנגנים בכלים?






























 

ר"מ – עבדי כהנים



ר' יוסי – ישראלים מיוחסים



ר' חנינא בן אנטיגנוס - לויים



רב פפא



עיקר שירה בפה


 

עיקר שירה בכלי



דחייה


 

אם כך למה לרבנן צריך דווקא ישראלים מיוחסים?


 

אלא – לפי כולם עיקר שירה בפה,


והמחלוקת לא במה צריך, אלא במה עשו בפועל,


ונפק"מ לסמוך על זה לייחוס ולמעשר.



לא סומכים לייחוס



סומכים לייחוס



סומכים גם למעשר




(דילוג נא. מהאמצע עד 11- מסוף הגמרא)


C. תלייה בפסוקים -



















עיקר שירה בפה



עיקר שירה בשיר



דברי הימים ב פרק ה, יג – "וַיְהִי כְאֶחָד למחצצרים וְלַמְשֹׁרֲרִים לְהַשְׁמִיעַ קוֹל אֶחָד לְהַלֵּל וּלְהֹדוֹת לַיקֹוָק...", ולא מוזכר כלי שיר (החצוצרות זה לתקיעה בזמן הקרבן).



משוררים דומיא דמחצצרים – ששניהם בכלי.



העיקר היה בפה, והכלים "לבסומי קלא".



דברי הימים ב פרק כט, כז – "וַיֹּאמֶר חִזְקִיָּהוּ לְהַעֲלוֹת הָעֹלָה לְהַמִּזְבֵּחַ וּבְעֵת הֵחֵל הָעוֹלָה הֵחֵל שִׁיר יְקֹוָק וְהַחֲצֹצְרוֹת וְעַל יְדֵי כְּלֵי דָּוִיד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל".






את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il