- משנה וגמרא
- שבועות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חלווה בת פרחה
הדף היומי הקצר
שבועות - דף י"א
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(י: שליש תחתון - יב. רבע עליון)
חלק א - סיכום הסוגיא
א. רי"ח - תמידים מיותרים של ציבור נפדים גם בלי מום (פודים אותם, ואח"כ קונים אותם שוב מהתרומה החדשה). (בקרבן של יחיד - תרעה עשד שתסתאב (יפול בה מום, ואז תיפדה, אא"כ זה חטאת - שאז מתה)).
ב. רבה - ראיה מהקטורת - את שארית הקטורת היו פודים (איך - נתנו כסף מהתרומה לשכר האומנים (כרגע הכסף חולין), בכסף פדו את הקטורת (כסף קדוש, קטורת חולין - אצל האומנים), בכסף חדש קנו את הקטורת (קטורת קדושה, כסף חולין - אצל האומנים).
דחיית רב חסדא - הקטורת אינה קדושת הגוף אלא דמים, רבה - היא קדושת הגוף.
הדיון לגבי הכתורת (תוס’ - מההקדשה, רש"י - מהמכתשת (והדיון הוא האם המכתשת כלי שרת)
רבה - סברת רי"ח - לב בית דין מתנה עליהן.
ג. קושיות אביי על "לב בית דין מתנה עליהן"
1. הרי כל קדושת דמים הופכת לקדושת הגוף? תשובה - רק כהמטרה אותה מטרה.
2. פר ושעיר של יו"כ שאבדו והביאו אחרים תחתם - לפי ר"א ור"ש לא מתה אלא ירעו עד שיסתאבו. למה לא משתמשים ב"לב בי"ד"? שם אינו שכיח.
[דיון על התשובה - אביי - והרי בפרה אפשר לפדות אותה אפילו שרק מצא פרה נאה ממנה, וזה ודאי מדין "לב בית דין" ואפילו שאינו שכיח? 1. פרה אדומה היא רק קדושת דמים (דחיה - לא יתכן שזה קדושת דמים, כי אז צריך "הערכה" וזה לא שייך בבהמה מתה). 2. כי הפרה יקרה].\
3. ממשנתנו - מכך שר"ש נזקק לסברא שכל הקרבנות בטומאת מקדש וקודשיו, ולא פשוט אומר "לב בית דין מתנה". תשובה - רי"ח כרבנן, ור"ש באמת חולק.
ד. מציאת מקור תנאי לרבנן
1. בקטורת - שפודים (דחייה - שם אין ברירה).
2. בפרה אדומה שפודים (דחייה - אולי דווקא שם כי יקר).
3. ממשנתנו - מי ששאל על ר"ש הבין שאפשר להעביר שעירים מחג לחג - כנראה בגלל "לב בית דין מתנה". (דחייה - אול זה ר"מ, ואפשר כל כל הכפשרות של השעירים משותפות).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
חלק א - סיכום הסוגיא
א. רי"ח - תמידים מיותרים של ציבור נפדים גם בלי מום (פודים אותם, ואח"כ קונים אותם שוב מהתרומה החדשה). (בקרבן של יחיד - תרעה עשד שתסתאב (יפול בה מום, ואז תיפדה, אא"כ זה חטאת - שאז מתה)).
ב. רבה - ראיה מהקטורת - את שארית הקטורת היו פודים (איך - נתנו כסף מהתרומה לשכר האומנים (כרגע הכסף חולין), בכסף פדו את הקטורת (כסף קדוש, קטורת חולין - אצל האומנים), בכסף חדש קנו את הקטורת (קטורת קדושה, כסף חולין - אצל האומנים).
דחיית רב חסדא - הקטורת אינה קדושת הגוף אלא דמים, רבה - היא קדושת הגוף.
הדיון לגבי הכתורת (תוס’ - מההקדשה, רש"י - מהמכתשת (והדיון הוא האם המכתשת כלי שרת)
רב חסדא - קדושת דמים | רבה - קדושת הגוף |
נפסלת בטבול יום (והרי קדושת דמים לא נפסלים בטבול יום - ראיה (משנה במעילה) ממנחות שנפסלות רק אחרי שניתנו בכלי שרת) | |
לא נפסלת בלינה (מהמכתשת, אלא רק כשניתנת בכלי שלפני ההקטרה) | תשובה - בקטורת לא שייך לינה (תוס’ - עשויה מראש לשנה שלימה) |
רבה - סברת רי"ח - לב בית דין מתנה עליהן.
ג. קושיות אביי על "לב בית דין מתנה עליהן"
1. הרי כל קדושת דמים הופכת לקדושת הגוף? תשובה - רק כהמטרה אותה מטרה.
2. פר ושעיר של יו"כ שאבדו והביאו אחרים תחתם - לפי ר"א ור"ש לא מתה אלא ירעו עד שיסתאבו. למה לא משתמשים ב"לב בי"ד"? שם אינו שכיח.
[דיון על התשובה - אביי - והרי בפרה אפשר לפדות אותה אפילו שרק מצא פרה נאה ממנה, וזה ודאי מדין "לב בית דין" ואפילו שאינו שכיח? 1. פרה אדומה היא רק קדושת דמים (דחיה - לא יתכן שזה קדושת דמים, כי אז צריך "הערכה" וזה לא שייך בבהמה מתה). 2. כי הפרה יקרה].\
3. ממשנתנו - מכך שר"ש נזקק לסברא שכל הקרבנות בטומאת מקדש וקודשיו, ולא פשוט אומר "לב בית דין מתנה". תשובה - רי"ח כרבנן, ור"ש באמת חולק.
ד. מציאת מקור תנאי לרבנן
1. בקטורת - שפודים (דחייה - שם אין ברירה).
2. בפרה אדומה שפודים (דחייה - אולי דווקא שם כי יקר).
3. ממשנתנו - מי ששאל על ר"ש הבין שאפשר להעביר שעירים מחג לחג - כנראה בגלל "לב בית דין מתנה". (דחייה - אול זה ר"מ, ואפשר כל כל הכפשרות של השעירים משותפות).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
הסכמים בין התובע לנתבע במהלך הדיון
מסכת שבועות - דף לט' ע"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' אייר התשס"ה
מסכת שבועות דף י"ט - קצר (שמע)
הרב אביחי קצין | כ"ט כסלו תשע"ח
מודה במקצת כתובה
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | כ"ט סיוון תשע"א
מסכת שבועות דף ל"ז - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | י"ז טבת תשע"ח
איך ללמוד גמרא?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
הלכלוך הקדוש
מה עניינו של ט"ו בשבט?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
איך מגדירים כללי מלחמה?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
השלמת התמונה
הלכות שטיפת כלים בשבת