- משנה וגמרא
- עבודה זרה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת מזל
הדף היומי הקצר
עבודה זרה - דף ז'
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(ו: שורה אחרונה – ח. במשנה)
משנה
א. דעת רי"ש – אסור גם שלושה ימים אחרי
שמואל – עם עובדי ע"ז שיום עידם הוא פעם בשבוע, יוצא לרי"ש שלא ניתן לעסוק עמם כל השבוע.
ב. דעת רבנן – רק לפני אסור.
מה ההבדל בין ת"ק (המשנה הקודמת) לרבנן (במשנה זו)?
האם יום אידם כלול: ת"ק – לא (מחמיר), רבנן – כן.
מה הדין בדיעבד, האם הכסף/סחורה אסורים? ת"ק -מותרים (מקל, כר"ל), רבנן – אסורים (כרי"ח).
האם מקלים בגולה שרק ביום אידם עצמו אסור (כשמואל)? ת"ק – מקל, רבנן – מחמירים.
כמה ימים אסורים? ת"ק – שלושה (מחמיר), רבנן – רק יום אחד לפני (כנחום המדי).
(סיכום השיטות לגבי מספר הימים, מהמחמיר למקל):
רי"ש – שלושה לפני ואחרי.
ת"ק – שלושה לפני.
נחום המדי – רק יום לפני.
שמואל – בגולה – רק ביום עצמו.
ג. דינים של נחום המדי
A. שלושה דינים של נחום המדי שרבנן דחו בתקיפות, ואז שאלה הגמרא למה – הרי יש דעה כמותו.
האיסור לפני יום אידם – רק יום אחד.
והרי רבנן של משנתנו אולי כמותו? תשובה - זה לא רבנן, אלא זה נחום המדי עצמו.
מותר למכור סוס זכר זקן במלחמה.
והרי בן בתירא גם מתיר מכירת סוס? תשובה - או שמתירים סוס לגמרי (כבן בתירא) או שאוסרים לגמרי.
בשבת חייבים במעשרות בכל אחד משלושת השלבים.
והרי ר"א כמותו? תשובה – ר"א אמר זאת רק בשבת של גינה, אך בשדה – מתעשר רק בשלב האחרון.
B. דין של נחום המדי שהתקבל – בקשות ב"שומע תפילה"
פירוט: מתי מוסיפים בקשות פרטיות? ר"א – לפני 18, ר' יהושוע – אחרי, רבנן – באמצע (ב"שןמע תפילה").
מקור המחלוקת: 1. הברייתא – פסוקים (אך הגמרא – כל צד יסתדר עם השני). 2. גמרא – המחלוקת האם חייבים קודם שבח לפני התפילה (ר' יהושוע ורבנן – כן (כמשה רבינו), ר"א – לא).
אמוראים – כרבנן שמוסיף בשומע תפילה, אך אפשר גם בכל ברכה בעניין הברכה, וכן בסוף התפילה.
חזרה לעמוד א
ד. פסיקת רב הונא כר"י
נותן צמר לצבע ושינה את הצבע – ר"מ – הצבע שלם את דמי הצמר הלבן (קנה בשוינוי את הצמר), ור"י – ישלם את הנמוך מבין ערך הצמר והוצאות הצביעה ("כל המשנה ידו על התחתונה"). ורב הונא פוסק כר"י.
רב יוסף – מה החידוש בפסק, הרי זה מחלוקת (ב"מ) ואח"כ סתם כר"י (בב"ק)!
תשובה – כיוון שזה בשתי מסכתות לא אומרים כלל זה.
ורב יוסף: 1. ב"מ וב"ק הן מסכת אחת. 2. ה"סתם" בב"ק מובא כפסק.
ה.עוד קולות של ר' יהושוע בן קרחה (ריהשב"ק), שהלכה כמותו
רמיזה על ענייני חול בשבת ("הנראה שתעמוד עמי לערב") – ת"ק – אסור, ריהשב"ק – מותר.
בשואל שני ת"ח בו זמנית – אם יש גדול בחכמה או מניין – לפיו. אם אין:
ת"ק – לפי המחמיר, ריהשב"ק – ברבנן לפי המקל ובדאורייתא לפי המחמיר (כראב"ד).
חזרה בתשובה של גזלן ועם הארץ (ממתי נאמנים לעדות/תרומות ומעשרות (תוס' – כשהעם הארץ כבר טען שנהיה חבר וחזר לסורו) -
ת"ק – אף פעם.
ר"מ – 1. עשו תשובה בפרהסיא – מקבלים. 2. חטאו בפרהסיא – לא מקבלים.
ריהשב"ק – בכל מקרה מקבלים אותם.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
משנה
א. דעת רי"ש – אסור גם שלושה ימים אחרי
שמואל – עם עובדי ע"ז שיום עידם הוא פעם בשבוע, יוצא לרי"ש שלא ניתן לעסוק עמם כל השבוע.
ב. דעת רבנן – רק לפני אסור.
מה ההבדל בין ת"ק (המשנה הקודמת) לרבנן (במשנה זו)?
האם יום אידם כלול: ת"ק – לא (מחמיר), רבנן – כן.
מה הדין בדיעבד, האם הכסף/סחורה אסורים? ת"ק -מותרים (מקל, כר"ל), רבנן – אסורים (כרי"ח).
האם מקלים בגולה שרק ביום אידם עצמו אסור (כשמואל)? ת"ק – מקל, רבנן – מחמירים.
כמה ימים אסורים? ת"ק – שלושה (מחמיר), רבנן – רק יום אחד לפני (כנחום המדי).
(סיכום השיטות לגבי מספר הימים, מהמחמיר למקל):
רי"ש – שלושה לפני ואחרי.
ת"ק – שלושה לפני.
נחום המדי – רק יום לפני.
שמואל – בגולה – רק ביום עצמו.
ג. דינים של נחום המדי
A. שלושה דינים של נחום המדי שרבנן דחו בתקיפות, ואז שאלה הגמרא למה – הרי יש דעה כמותו.
האיסור לפני יום אידם – רק יום אחד.
והרי רבנן של משנתנו אולי כמותו? תשובה - זה לא רבנן, אלא זה נחום המדי עצמו.
מותר למכור סוס זכר זקן במלחמה.
והרי בן בתירא גם מתיר מכירת סוס? תשובה - או שמתירים סוס לגמרי (כבן בתירא) או שאוסרים לגמרי.
בשבת חייבים במעשרות בכל אחד משלושת השלבים.
והרי ר"א כמותו? תשובה – ר"א אמר זאת רק בשבת של גינה, אך בשדה – מתעשר רק בשלב האחרון.
B. דין של נחום המדי שהתקבל – בקשות ב"שומע תפילה"
פירוט: מתי מוסיפים בקשות פרטיות? ר"א – לפני 18, ר' יהושוע – אחרי, רבנן – באמצע (ב"שןמע תפילה").
מקור המחלוקת: 1. הברייתא – פסוקים (אך הגמרא – כל צד יסתדר עם השני). 2. גמרא – המחלוקת האם חייבים קודם שבח לפני התפילה (ר' יהושוע ורבנן – כן (כמשה רבינו), ר"א – לא).
אמוראים – כרבנן שמוסיף בשומע תפילה, אך אפשר גם בכל ברכה בעניין הברכה, וכן בסוף התפילה.
חזרה לעמוד א
ד. פסיקת רב הונא כר"י
נותן צמר לצבע ושינה את הצבע – ר"מ – הצבע שלם את דמי הצמר הלבן (קנה בשוינוי את הצמר), ור"י – ישלם את הנמוך מבין ערך הצמר והוצאות הצביעה ("כל המשנה ידו על התחתונה"). ורב הונא פוסק כר"י.
רב יוסף – מה החידוש בפסק, הרי זה מחלוקת (ב"מ) ואח"כ סתם כר"י (בב"ק)!
תשובה – כיוון שזה בשתי מסכתות לא אומרים כלל זה.
ורב יוסף: 1. ב"מ וב"ק הן מסכת אחת. 2. ה"סתם" בב"ק מובא כפסק.
ה.עוד קולות של ר' יהושוע בן קרחה (ריהשב"ק), שהלכה כמותו
רמיזה על ענייני חול בשבת ("הנראה שתעמוד עמי לערב") – ת"ק – אסור, ריהשב"ק – מותר.
בשואל שני ת"ח בו זמנית – אם יש גדול בחכמה או מניין – לפיו. אם אין:
ת"ק – לפי המחמיר, ריהשב"ק – ברבנן לפי המקל ובדאורייתא לפי המחמיר (כראב"ד).
חזרה בתשובה של גזלן ועם הארץ (ממתי נאמנים לעדות/תרומות ומעשרות (תוס' – כשהעם הארץ כבר טען שנהיה חבר וחזר לסורו) -
ת"ק – אף פעם.
ר"מ – 1. עשו תשובה בפרהסיא – מקבלים. 2. חטאו בפרהסיא – לא מקבלים.
ריהשב"ק – בכל מקרה מקבלים אותם.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
מסכת עבודה זרה דף ס"ז - קצר (שמע)
הרב אביחי קצין | ז' ניסן תשע"ח
מסכת עבודה זרה דף ע"ג - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | י"ג ניסן תשע"ח
מסכת עבודה זרה דף נ"ו - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | כ"ה אדר תשע"ח
עבודה זרה - דף כ"ד
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | כ"ח אלול תש"ע
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
אוצרות בלב הים
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
מהו הסוד הגדול של רחל אימנו?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
מדוע פורים גדול מכיפורים?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
ריסוק קרח בשבת- סוחט או מוליד?
איך עושים קידוש?