- משנה וגמרא
- שבת
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
שבת - דף לז'
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות של אתר סיני
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(לו: פרק כירה עד לז: שורה אחרונה)
שהייה והחזרה
ראינו בדף יח -
חי או מבושל לגמרי – מותר.
הדיון שלנו הוא במבושל בינוני (בן דורסאי/קרמו פניה ומעלה).
חלק א – האם שהייה צריכה גו"ק
המשנה:
א. בקש ובגבבה – נותנים תבשיל,
בגפת ובעצים – צריך לגרוף/לקטום באפר.
ב. חמין – כן.
תבשיל – ב"ש לא, ב"ה כן.
ג. האם מחזירים - ב"ש לא, ב"ה כן.
למה התייחסה הרישא:
- (חנניה) להחזרה – שצריך גו"ק,
אך בשהייה לא צריך גו"ק. - לשהייה – שגם בשהייה צריך גו"ק (וכש"כ שבהחזרה).
תא שמע:
- האמצע – מחלוקת ב"ה וב"ש לגבי חמין,
בפשטות האמצע ממשיך את הרישא,
כלומר:
ל-2 בשהייה,
ל-1 בהחזרה, ולב"ש אסור בתבשיל, ונניח שלזה התכוונו גם בסיפא, וקשה למה יש כפלות של אמצע וסיפא.
תשובה – גם ל-1 האמצע מתייחס לשהייה.
יוצא כך: החזרה – שהייה –
2. רב – מה שהתרנו זה רק על גבה ולא בתוכה. |
תשובה – דיבר על הסיפא (החזרה).
3. שיטת ר"י בברייתא – בדיוק כמו משנתנו לפי אפשרות 2, (שצריך גו"ק בשהייה), אז כמי אפשרות 1? (יש שם גם את ר"מ אך זה ודאי שלא).
תשובה - המשנה שיטה שלישית.
(דילוג מלז. שליש תחתון עד לז: רבע)
חלק ב – המשך חלק א: שיטות האמוראים + רמת הבישול
הנושאים בחלק זה:
- מה דעת האמוראים האם להשהות צריך גו"ק.
- בהנחה שצריך, האם מצטמק ויפה לו נחשב מבושל לגמרי ולא צריך גו"ק.
הדעה בתנאים | האמוראים | הערות |
חנניה – לא צריך גו"ק | רב ששת-רי"ח - |
|
רבא – זאת משנה (יט:) - | (רב ששת אמר זאת כי שם זה דיוק ולא מפורש). | |
בהמשך - |
| |
הדעה השנייה – | מצטמק ויפה לו: רב הונא השהה כסא דהרסנא, | רב עוקבא – אנחנו כרי"ח, |
ר"נ – סוגי מאכלים, מתי נחשב יפה/רע לו: 2. לפדא (תבשיל תאנים), דייסא, תמרי – מצטמק ורע להם.
|
|
(לז. שליש תחתון)
חלק ג – דינים שונים אגביים
א. האם לסמוך לכירה מותר כשאינו גו"ק?
(אגב הברייתא של ר"י, ראה להלן 1).
- בברייתא של ר"י – מותר:
המקרה: 2 כירות צמודות, משהה על זו שגרופה ליד זו שלא.
דחייה: שם הסיר על הכירה, ואנחנו שואלים לסמוך למטה על הקרקע לצד הכירה.
2. ראיה מרב ספרא רב חייא – אסור:
קטמה ונתלבנה – נחשבת קטומה, וממילא מותר לשהות ולסמוך.
ניסיון דחייה ודחיית הניסיון.
3. ת"ש – כירה לא גרופה סומכין לה – מותר.
(לז. 2-)
ב. קטמה ונתלבנה
- בסעיף א: רב ספרא-רב חייא = קטומה.
- רי"צ בר נחמני-ר' אושעיא ובהמשך רבה בב"ח-רי"ח –
קטומה שהובערה – מותר לשים מצטמק ויפה לו.
- בהו"א מותר כי מצטמק ויפה לו נחשב מבושל כל צרכו.
- תשובה – בגלל שקטומה והובערה = קטומה.
(והחידוש של רי"ח – שאפילו בגחלי רותם).
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
תוקף מצוות שתקנו חז"ל וברכת נרות חנוכה
שבת דף כג ע"א
הרב יאיר וסרטיל | כסליו תשפ"ד
מלאכת צד
שבת דף קו ע"א
הרב יאיר וסרטיל | אדר תשע"ז
פקוח נפש בשבת - הותרה או דחויה
שיטות הראשונים בדין חולה שצריך לאכול בשר
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג טבת התשס"ה
פרק ג - כירה
הרב אחיקם קשת | תשע"ג
הלכלוך הקדוש
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
סודו החינוכי של חודש שבט
אחדות זו מעבדה של בירורים
איך מגדירים כללי מלחמה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
איך ללמוד גמרא?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?