- משנה וגמרא
- שבת
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
שבת - דף קל"ב
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות של אתר סיני
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(קלב. 6+ עד קלג. 4+)
הפסוקים
בראשית יז:
י זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין זַרְעֲךָ, אַחֲרֶיךָ: הִמּוֹל לָכֶם, כָּל-זָכָר. יא וּנְמַלְתֶּם, אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם; וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם. יב וּבֶן-שְׁמֹנַת יָמִים, יִמּוֹל לָכֶם כָּל-זָכָר—לְדֹרֹתֵיכֶםיְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת-כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן-נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא. יג הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם. יד וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא-יִמּוֹל אֶת-בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ אֶת-בְּרִיתִי הֵפַר.
ויקרא יב:
א וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר--וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים, כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא. ג וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ...
חלק א – המקור לדין שמילה דוחה שבת
1.עולא - הלכה למשה מסיני.
(לא טוב לר"א בן עזריה שלומד ממילה את המקור לזה שפיקוח נפש דוחה שבת).
2.ר"א – גזירה שווה מ-אות, ברית ודורות
- 3.רי"ח – ביום השמיני
לא טוב לר' אליעזר שלומד מ"יום" למכשירי מילה.
במחוסרי כפרה ביום בא ללמד שזה ביום ולא בלילה. - 4.רב אחא ב"י – ביום השמיני
דחייה – שני הפעמים של שמיני באים ללמד שזה ביום השמיני – לא לפני ולא אחרי.
- 5.תחילת הברייתא הנ"ל – (קלב. 4-)
רבא:
מילה> צרעת > עבודה > שבת (כר' יאשיה)
= מילה > שבת
דחיית הברייתא: (כר' יונתן)
שבת > צרעת
מאמר מוסגר:
ר' יאשיה, רב ספרא, (רבא בהתחלה) : צרעת > עבודה > שבת
ר' יונתן, רבא בהמשך - עבודה > צרעת
וכן שבת > צרעת - (שהרי בשבת יש עונשים ואזהרות הרבה)
אך בכל זאת לא קוצץ את הבהרת כדי לעבוד, כי:
a.רבא – זה יעזור רק למחר (מחוסר טבילה).
דחייה – ומה עם נגע טהור?
b. רב אשי – דוחים רק כשהמצווה באה יחד עם האיסור וכאן זה רק אחריו.
חלק ב – המקור לדין שמילה דוחה צרעת (גם לא בזמנה)
ברייתא –
שלב א – ימול בשר ערלתו, אפילו שיש שם צרעת.
לרבא יש שתי הצעות במה מדובר (מקור א ומקור ב).
דחייה – אולי לא...
שלב ב' – "בשר" בא לרבות (מקור ג)
פירוט לגבי המקורות:
1.מקור א -
- קו"ח משבת:
מילה > שבת
שבת > צרעת - כר' יונתן,
=מילה > צרעת.
ואולי לא:
צרעת > שבת (צרעת > עבודה > שבת) – כר' יאשיה.
2.עשה (מילה) > לא תעשה (צרעת).
אולי לא:
צרעת = עשה + לא תעשה.
3.ייתור של "בשר".
- קשה: זה טוב לברית בזמנה – "וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ",
ולברית שלא בזמנה בגדול – "וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא-יִמּוֹל אֶת-בְּשַׂר..."
אך בבינוני שלא בזמנו לא כתוב בשר ("הִמּוֹל לָכֶם, כָּל-זָכָר").
- a.אביי - אתיא מביננא (הצד השווה – בגדול יש כרת, קטן זה בזמנו).
- b.רבא - קטן נלמד ממקור א, ובינוני מ"בשר".
דחייה:
באמת עבודה > צרעת,
אך בכל זאת לא קוצץ את הבהרת כדי לעבוד, כי:
c.רבא –הוא פשוט לא ראוי לעבודה. (ואמנם יכול לקוץ את הצרעת, אך עדיין מחוסר טבילה ויטהר רק מחר).
דחייה – ומה עם נגע טהור? (הרי גם זה דוחה את העבודה, ושם זה לא כי מחוסר טבילה)
d. רב אשי – בזה לא אומרים שעשה דוחה לא תעשה, כי העשה של העבודה לא בא מיד עם הלאו.
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
מוקצה מחמת חסרון כיס
שבת דפים מה ע"ב וקנז ע"א
הרב יאיר וסרטיל | איר תשע"ז
מוקצה – מחלוקת רבי יהודה ורבי שמעון
שבת דפים מד ע"א-מו ע"ב ועוד
הרב יאיר וסרטיל | איר תשע"ז
שבת דף קי"ט
לימוד דף יומי
הרב אשר חזיזה | י"ט שבט התשע"ג
הוצאה והעברת ד' אמות ברה"ר
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | כ"א שבט תשע"ז
מדוע פורים גדול מכיפורים?
השלמת התמונה
כשר קצר ולעניין!
מי אתה עם ישראל?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
מה המשמעות הנחת תפילין?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
דיני פלסטר בשבת
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?