ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

היענות לבקשה לבטל סינון לטלפון | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ז מרחשון תשע"ז

היענות לבקשה לבטל סינון לטלפון


הרב שמואל אריאל

שאלה:
בס’’ד
שלום הרב.
לפני כשנה קם אירגון בשם ’עזים בקדושה’ שמטרתו להעלות את המודעות בקרב הציבור הדתי לאומי בעניין הצורך בסינון האינטרנט בטלפונים החכמים.
חברת הסינון מאפשרת ליצור קבוצות שבהם מספר רב של מנויים, והשליטה ברמת הסינון ובאפשרות למחוק את הסינון הינה רק על ידי "מנהל" (מתנדב) שיש לו את שם המשתמש והסיסמה. הכל מתבצע דרכו. אם התוכנה חוסמת לפלוני אתר שהוא מעוניין שיהיה פתוח, הוא פונה אל המנהל והמנהל פותח לו את האתר לפי הצורך.
השאלה – אני מנהל של קבוצה, ופנה אלי אחד מן המנויים ומבקש ממני לשנות לו את רמת הסינון לרמה כזו שבוודאי יוכל לראות תכנים לא צנועים, או לחילופין, המנוי מבקש שאסיר לו את תכונת הסינון מהטלפון.
האם אני רשאי מבחינה הלכתית וחינוכית לעשות כן?
א. מצד מסייע לדבר עבירה – מי שמבקש להסיר את התוכנה כמעט וודאי שעתיד להיכשל בכוונה. וכן המבקש להוריד את רמת הסינון, ייתכן שעתיד להיכשל בעריות.
ב. מצד לפני עיוור לא תיתן מכשול – אף אם אינו מעוניין להיכשל, לצערנו, באינטרנט של היום, הפריצות נמצאת בכל פינה, ונפגשים עימה אף שלא בכוונה.
ג. מצד דיני ממונות – האם אני רשאי לסרב למלא את בקשתו, שהרי הוא שילם על התוכנה, ואני רק ממונה לנהל את הסינון על פי רצון החברים?

נקודות נוספות שלענ’’ד יש לשקול אותן:
ד. ייתכן שאפשרי להסיר את התוכנה ע’’י שיבקש זאת ישירות מהחברה ולא רק על ידי.
ה. נקיטת דרך התנהלות ’קשה’ עלולה ’להבריח’ אנשים שלא ירצו לשים סינון במכשיר.
ו. ייתכן שלעיתים הירידה של האדם תביא עלייה גדולה, אז אולי יש לפתוח את הסינון ולקוות שייתכן ויחזור בתשובה.

תודה רבה.


תשובה:
שלום וברכה!

ראשית, יישר כח על שותפותך במיזם חשוב זה, שהוא ממש הכרחי במציאות של הטלפונים החכמים. ודאי שכל אדם שמחזיק בטלפון כזה צריך להתקין בו סינון, שאם לא כן הוא עלול בהחלט להיכשל, בכוונה או שלא בכוונה.
אף על פי כן, אם פונה אליך חבר בקבוצה ומבקש להוריד את רמת הסינון או אף להסירו, לענ"ד עליך להיענות לבקשתו. כמובן, אם יש לך אפשרות לשכנע את האדם שלא להסיר את הסינון, ראוי לעשות כך, והדבר תלוי במציאות, האם זה בגדר "דבר הנשמע", דהיינו עד כמה לדבריך עשויה להיות השפעה על החלטתו. אולם אם האדם עומד על דעתו, יש למלא את בקשתו.

הרחבה ומקורות:

בעניין זה ניתן להעלות כמה נימוקים להיתר, ואציין את המרכזיים שבהם:

א. בגדרי הדין של "לפני עיוור" ו"מסייע בידי עוברי עבירה", מופיע שאם ישנה אפשרות, אפילו דחוקה, שהאדם אינו מתכוון לעבור עבירה, מותר לתת לו את החפץ שהוא מבקש. כך גם בענייננו - ייתכן שהאדם מבקש להוריד את רמת הסינון או אף לבטל את הסינון לא בגלל שהוא רוצה לחטוא, אלא משום שתוכנת הסינון מפריעה לו לעיתים בכניסה לאתרים שונים (שאין בהם איסור), ואין לו רצון לפנות בכל פעם אל המנהל ולבקש את עזרתו. להרחבה ומקורות בנקודה זו, עיין בתשובת אחי הרב עזריה אריאל, העוסקת בשאלה דומה: http://www.yeshiva.org.il/ask/100644; וכן בספר "רעך כמוך", עמ' 129 סעיף ד', ועמ' 132 סעיף ח'.

ב. הגדר דלעיל נאמר אפילו כאשר האדם מבקש ממך חפץ שלך, ויש חשש סביר שיעבור בו עבירה, ואף על פי כן כל עוד אין זה ודאי הדבר מותר. במקרה הנידון, הוא לא מבקש שתיתן לו חפץ שלך, אלא הטלפון הוא שלו והוא מבקש ממך לאפשר לו להשתמש בו. במצב כזה, נראה שאין איסור לאפשר לו את השימוש בחפץ. כך למשל, אם אני עומד בשבת ליד רכב חונה, ובעל הרכב מגיע ומבקש ממני לזוז כיוון שהוא רוצה לנסוע - האם אסור לי לזוז מן המקום, ועלי לעמוד שם עד צאת השבת? מצב כזה כבר אינו נכלל בדיון על סיוע לדבר עבירה, אלא בגדר של כפייה על המצוות, האם אני צריך לעמוד שם כדי לכפות עליו שלא לעבור עבירה. וכמובן, כפייה על המצוות אינה שייכת במציאות שלנו. (עיין כעין זה בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל, בספר "הצבא כהלכה", פרק ל"א הערה 28, ושם סעיף י"א דוגמה 1.)

ג. השאלה נשאלת מתוך הסתכלות ממוקדת על המעשה הספציפי שאתה עושה, שאתה מבטל כעת את הסינון ובכך מאפשר לאדם לעבור עבירות. אולם יש להסתכל על התמונה השלמה: אתה נציג של חברה שעיסוקה אינו לסייע לעבירות, אלא להיפך, להציל אנשים מעבירה. גם אם אדם מבקש להוריד את רמת הסינון, עדיין במבט הכללי החברה מצילה אותו מעבירות, אלא שכעת היא מצילה אותו רק מן האיסורים החמורים ביותר ולא מן הפחות חמורים. אתה אמנם מאפשר לו את האיסור, אך מגמתך היא להציל אותו מאיסור חמור יותר, שכן אם לא תוריד את רמת הסינון כבקשתו הוא יפנה אל החברה ויבקש להתנתק לגמרי מן הסינון. (עיין כעין זה בספר הצבא כהלכה, שם סעיף י"ב.)
אפילו אם אדם מבקש כעת לבטל את הסינון לגמרי, עדיין, במבט הכללי החברה ונציגיה הם בגדר מסייעים למצוה ולא לעבירה. כאשר החברה מציעה את השירות, בדרך הטבע היא מחוייבת גם לאפשר לאנשים לבטל את הסינון כאשר ירצו בכך. אם החברה תודיע מראש שכניסה לשירות הסינון היא בלתי הפיכה ולאחר ההתחברות אין שום אפשרות להתנתק, כמובן רבים מאד לא יסכימו להתחבר לשירות. ממילא, חלק מן התנאים ההכרחיים לזיכוי הרבים הוא שהחברה תאפשר גם התנתקות מן השירות ללקוחות שרוצים בכך. אתה, כנציג החברה, מהווה חלק מן המפעל הזה, שעוסק בזיכוי במצוות ולא בסיוע לעבירות. גם אותו אדם שהפסיק את הסינון לאחר זמן מה, הרי במשך תקופה מסויימת הוא ניצל מעבירות, וזו מהות הפעולה של החברה ושלך, למנוע עבירות ולא להכשיל בעבירות. להמחשה: אם למשל ליד בית כנסת עומדים אנשים ומחללים שבת, האם מותר להזמין אותם להיכנס לבית הכנסת ולהשתתף בתפילה? - ודאי שכן. העובדה שאחר כך הם יחזרו לצערנו למעשיהם, לא מבטלת את ערכו של הזמן שבו הם נמנעו מחילול שבת ועסקו במצוות. ליתר דיוק, המקרה הנידון דומה לשאלה, האם בסיום התפילה אנו צריכים לנעול את דלתות בית הכנסת בכדי שאותם אנשים לא יחזרו לחטוא. ודאי שאין עלינו חובה כזו - אנחנו לא מכשילים אותם בעבירה, אלא להיפך, זיכינו אותם לזמן מה במצוה, ומה שהם עושים אחר כך אינו באחריותנו.


שאלה אישית אחת נשאלה בהמשך לשאלה זו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il