ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

משקפי שמש ללא בעלים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ה אדר תש"ע

משקפי שמש ללא בעלים


כולל דיינות בית אל

שאלה:
לפני כשנה מצאו ילדיי משקפי שמש נשיים. זה היה בשבת ליד ביה"כ אולם על הכביש בסמוך למכוניות שחנו. החניה סמוכה לבית חולים ועל אף שהיא של התושבים, רבים ממבקרי בית החולים משתמשים בה גם. יתכן שהמשקפיים שייכים לאחת המתפללות אולם סביר יותר להניח כי נפלו מאחת המכוניות, ויתכן שהבעלים כלל לא גרה בשכונה. תלינו מודעה בביה"כ אולם המשקפיים לא נדרשו ועד היום הם אצלי. אשמח לדעת מה דינם?

תשובה:
במידה ואין סימנים במשקפים, הרי הם שייכות לכם (ואין לחשוש משום ייאוש שלא מדעת שאינו יאוש, שמשקפי שמש אדם ממשמש בהם תמיד במיוחד כשהוא נמצא בשמש ולכן ודאי שהבעלים שמו לב שנפלו המשקפים והתיאשו) (שו"ע חו"מ סי' רסב סעי' ג).

חשוב לציין, שסוג המשקפים והחברה המייצרת אותם אינו נחשב סימן שהרי אף צבע של אבידה אינו סימן אלא צריך סימן המיוחד לבעלים הללו. (וראיה מחביות יין לאחר שנפתחו האוצרות שאינם סימן למרות שלפני פתיחת האוצרות הוי סימן למוכר) אא"כ מדובר במשקפיים נדירות במיוחד.
כמו כן מקום המציאה לא יכול להחשב סימן כיון שהם היו זרוקות כבדרך נפילה ולא היו מונחות במקום כבדרך הנחה מדעת.

אמנם אם בית הכנסת שהמשקפים נמצאו בסביבתו הינו גם בית מדרש שיש בו תלמידי חכמים מצויים, אזי צריך להכריז עליהם בבית המדרש אע"פ שאין סימנים באבידה, כיון שלתלמיד חכם מחזירים אבידה אף בלא סימן אם מכירה בטביעת עין, אך במקום שאין ת"ח מצויים אין צורך לחשוש שמא ישנם ת"ח ואינו צריך להכריז.(שם סעי' כא)

אם יש סימנים על המשקפים הרי ישנה חובת השבה ואע"פ שהמשקפים נמצאו במקום ציבורי והומה אדם, אך כיון שרוב העוברים ושבים יהודים אין הבעלים מתיאשים ועדין יש חובת השבה ולשם כך יש להכריז על האבידה עד שישמעו השכנים הגרים בסביבות המקום בו נמצאה האבידה, ולאחר מכן חובתו לשמור על האבידה עד שיבוא אליהו.

אמנם אם המשקפים אינם נדירות במיוחד, וניתן להשיג כמותם בחנויות, ניתן לשום את שווים ולהשתמש בהם, ואם יבואו הבעלים וידרשו אותם יתן להם את דמיהם. ואע"פ שיש חולקים וסוברים שדווקא בתשמישי מצוה נאמר דין זה, אך מפשט לשון השו"ע משמע כפוסקים שמותר בכל דבר המצוי לקנותו וכן נוהגים להורות פוסקי זמננו בפרט בימינו שיש הרבה מציאות שאין להם דורש. (שם סי' רסז סעי' כא)

אך נחלקו אם צריכים שלושה אנשים שישומו את שוויהן או שיכול הוא לשום בעצמו את שוויהן. (יש לציין שאין צורך לשום את השווי של משקפים חדשות אלא את שוויהן כפי שנמצאו)


לסיכום:
אם אין סימן על המשקפים, הרי הם שלכם ואין חובת השבה (אא"כ תלמידי חכמים מצויים במקום). אם יש סימן, חייבים להכריז עד שידעו השכנים בסביבה ולאחר מכן ניתן לשום את שווי האבידה, לרשום את השווי בפנקס, ואז מותר להשתמש באבידה.

הרב עמיחי נחמני


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il