ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

להתייחס לחתול שחור | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ז סיון תשע"ה

להתייחס לחתול שחור


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
הרב שלום,
עבר ליד חברה שלי חתול שחור ובעקבות כך היא ביטלה פגישה עם בחור. האם הדבר מותר, או שיש בכך איסור?

תשובה:
בהתייחסות לחתול שחור שעבר יש איסור של 'לא תנחשו'.
א. התורה מצווה: ' לא תנחשו' ובילעם בראותו את עם ישראל במדבר אמר: 'כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל', והסביר רש"י
"ראויים הם לברכה שאין בהם מנחשים וקוסמים".

ב. ספר החינוך הסביר בטעם האיסור שמעשים אלו הם סכלות גמורה, ולעם קדוש לא יאות שישעו בדברי שקר. ועוד שהם סיבה להדיח האדם מאמונת ה' ומתורתו הקדושה ולבוא מתוכם לכפירה גמורה, שיחשוב כל טובתו ורעתו וכל אשר יקרהו שהוא במקרה ולא בהשגחת הבורא.

ג.. הגמרא מסבירה שניחוש הוא שאדם אומר "פתו נפלה מפיו", או "מקלו נפלה מידו", ולכן הוא לא יצליח בעסקיו באותו היום, ראה נחש מימינו, שועל משמאלו - שהם להבנתו סימן רע, זהו איסור תורה של 'לא תנחשו'.

ד. מעשה אליעזר ויונתן בן שאול, האם מעשה אליעזר איננו ניחוש? אליעזר עומד על המעיין ואומר שכאשר הוא יבקש לשתות והנערה תאמר "שתה וגם לגמליך אשאב", זו הכלה המיועדת. וכן יונתן אומר לנערו בוא נלך למחנה פלישתים: "וְאִם כֹּה יֹאמְרוּ עֲלוּ עָלֵינוּ וְעָלִינוּ כִּי נְתָנָם ה' בְּיָדֵנוּ וְזֶה לָּנוּ הָאוֹת".
הר"ן מסביר: 'ניחוש האסור מהתורה הוא סימן שאין בו הגיון שהוא גורם לתועלת הדבר או להיפך. אבל בדבר שהשכל מכריע שהם מראים על תועלת הדבר או נזקו אין איסור' וזה מה שעשו אליעזר ויונתן, אליעזר עשה סימן הגיוני שאם הנערה תהיה בעלת חסד היא המתאימה ליצחק. וכן יונתן עשה סימן אם יאמרו תעלו אלינו סימן שהם חוששים לעזוב את עמדת השמירה שלהם והם מפחדים.
הרמב"ם כתב דעה שונה שמעשה אליעזר היה אסור, והסביר הכסף משנה שבכל זאת אין בזה בעיה מכיון שאליעזר היה בן נח שאינו אסור בניחוש.
הרמ"א הביא את שתי הדעות וכתב: 'ההולך בתום ובוטח בה' חסד יסובבנו'.

ה. דוגמאות נוספות האסורות משום ניחוש:
1. האומר לגבאי אל תתחיל לגבות ממני, או לא בראש חודש שיראה כמזל רע שיגבו ממנו תשלומים כול החודש.
2. הגיע לבית הכנסת וראה שיושבים במקומו ורואה בכך סימן רע.
3. כרטיס טיסה שנשרף בצורה פלאית ורואה בכך סיבה לא לטוס יש בכך איסור. למרות שיש רצו לתלות על מעשה רבי עקיבא שהגיע ליישוב ולא ארחו אותו ואמר כל מה שעושה ה' לטובה עושה. ונכבה לו הנר ושוב אמר כל מה שעושה ה' לטובה עושה. ובבוקר בא צבא ולקח בשבי את אנשי העיר. והסביר בספר בניהו מדוע רבי עקיבא לא הדליק את הנר בשנית כדי לא לסתור את מה שנעשה מהשמיים - אך הדבר שונה, ששם יתכן שרבי עקיבא לא היה צריך לנר. אבל שאדם הזמין טיסה ומבטלה שרואה בכך סימן רע, יש בכך איסור ניחוש.
4. תליית פרסה של סוס לסימן הצלחה.
5. ראה חתול שחור עובר לידו והחליט לא לעשות עסק באותו יום.

ו. עשיית סימנים המותרים:
1. בראש השנה לוקחים סימנים לשנה טובה, ומברכים את השנה כדי שלא יחשבו שהסימנים הם המועילים.
2. בזמנים קדומים נהגו להינשא במחצית הראשונה של החודש בימי מילוי הלבנה לסימן טוב . כתב ערוך השולחן כיום לא נוהגים זאת)
3. שופכים מעט מיין של הבדלה לסימן טוב.

דוגמאות נוספות ניתן להביא לאסור ולמותר, אך צריך לדעת שעשיית מעשים טובים וחסדים זוהי הסגולה הטובה ביותר והבוטח בה' חסד יסובבנו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il