ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

אטרקציות - דווקא במקום שומר שבת? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


א אב תשע"ה

אטרקציות - דווקא במקום שומר שבת?


הרב עזריה אריאל

שאלה:
שלום לכבוד הרב בתקופה של הבין הזמנים יש שיוצאים לכל מיני אטרקציות (לדוגמא טיול ג’יפים) האם יש עניין להעדיף מקום שמפעיל את האטרקציה ששומרים שבת על פני מחללי שבת שמפעילים אותה גם בשבת? אם אין אפשרות למצוא את במקום של שומרי שבת, עדיף להימנע? וכן אם הסכום יותר גדול אצל שומרי שבת? אם אפשר בבקשה מקורות, והאם יש הבדל בבן ישיבה לאדם רגיל.
תודה רבה תזכו למצוות

תשובה:
לשואל, שלום!
אין איסור לרכוש חפצים או שירותים מעסק הפתוח בשבת, אם אינך מרוויח דבר מחילול השבת. לגבי בריכה הפתוחה בשבת, למשל, מותר לשחות בה ביום ראשון, אבל אין ללכת מיד במוצאי שבת אם כדי לאפשר את פעילות הבריכה במוצ"ש היה צורך לחלל את השבת (אמנם בשולחן ערוך או"ח סי' שיח ס"א נאמר שכאשר יהודי מחלל שבת עבור אנשים אחרים מותר להם ליהנות ממלאכתו מיד במוצאי שבת, בלי לחכות כלל, אבל מדובר שם על חילול שבת אקראי, ואילו כאשר הוא מחלל שבת בקביעות עבור אחרים - יש לאסור להם כל הנאה מתוצאות מעשיו בשבת, עיין משנה ברורה שם סק"ה ו'הצבא כהלכה' עמ' שיט-שכ).
מצד שני, אי אפשר להתעלם מהשחיקה המתמדת במצב השבת בישראל ופתיחת יותר ויותר עסקים בשבת, מה שמקשה מאוד על שומרי השבת שעומדים בתחרות לא הוגנת. בתנאים אלו חשוב מאוד לעודד עסקים שסגורים בשבת, לאו דווקא כ"החרמה" של עסקים הפתוחים בשבת (שכדאי לשקול היטב את משמעותה הציבורית) אלא כעידוד חיובי לשומרי השבת, מה שנקרא "אפליה מתקנת". לכן, אם יש ברירה של אטרקציה או תחנת דלק הסגורה בשבת - רצוי מאוד להעדיף אותה.
יודגש: לעניין זה הנושא איננו העדפת בעל עסק שבאופן אישי שומר שבת בביתו לעומת בעל עסק שבאופן אישי מחלל שבת בביתו, אלא הקובע הוא העסק עצמו, האם הוא פועל בשבת.
כמה זמן או כסף להשקיע בזה? קשה לקבוע גבול מסוים. לגבי הלכה דומה, שיש להעדיף לכתחילה קנייה מיהודי (עיין ויקרא פרק כה פס' יד וברש"י, ושו"ת הרמ"א סי' י), נאמר בפוסקים שכך הדין גם אם יש פער מחירים קטן, ואין לזה גבול ברור אלא לפי מצבך האישי ולפי העניין והנושא (שו"ת 'שרגא המאיר' ח"ה סי' לא. לדוגמא, בבריכה פער של 10 ₪ הוא הפרש ניכר). כמו כן, אם יש טווח מחירים סביר בשוק, והיהודי יקרן מעבר למקובל - אין צורך לקנות ממנו (חפץ חיים, בספרו 'אהבת חסד' פרק ה הערה יב). נראה שהוא הדין לעניין זה.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il