שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות

הדוגמא שהתנ"ך נותן?!

undefined

הרב יעקב כהן

ב ניסן תשע"ז
שאלה
שלום הרב! אנחנו לומדות בכיתה תנ"ך (בשיעורי נביא). תמיד אמרו לי שאנחנו צריכות לקחת דוגמא מהתנ"ך. אבל אני לא מבינה מה הדוגמה ששופט נגיד לוקח פילגש- זה אסור בתורה (ויש הרבה סיפורים כאלה). אני לא שואלת את זה מתוך נטיה לדברים אבל זה מענין אותי איך אני יכולה לקחת דוגמא מאיש גדול כזה (מנהיג). תודה רבה על כל המאמצים והעזרה.
תשובה
שלום וברכה, אשיב באופן כללי, בלי להתייחס לדוגמא הספיצפית של פילגש כי זה כבר נושא הלכתי כשלעצמו, ולא עיקר השאלה. ברמה העקרונית את צודקת לגמרי, וודאי שאין לקחת דוגמא מכל אדם שמוזכר בתנ"ך, ואפילו לא מהשופטים. יש שופטים שהיו אנשי מעלה, ויש שמעשיהם היו מורכבים ממעשים טובים ופחות טובים ואף שליליים. ואכן יש מקומות בתנ"ך בהם נמתחת ביקורת, לעתים נוקבת מאוד, אפילו על אנשים צדיקים כדוגמת עלי הכהן, דוד המלך ושלמה המלך. לעתים גדולי ישראל שבתנ"ך אף נחלקו ביחס למעשה מסוים אם הוא נכון או לא, ולדוגמא אהרון הכהן איפשר לעם ישראל לעשות את העגל, מתוך מחשבה שזהו הרע במיעוטו, ואילו משה ראה זאת בחומרה רבה, ובהמשך אף התברר שמעשהו של אהרון כמעט הביא עליו אסון גדול, כדברי הפסוק "גם באהרון התאנף ה' מאוד להשמידו". אולם מקרים אלו – כאשר מדובר באנשים הגדולים והצדיקים המתוארים בתנ"ך – הם החריגים, ואנו בהחלט צריכים לקחת דוגמא ממעשיהם החיוביים. בדרך כלל בתנ"ך עצמו מבואר בפירוש או ברמז האם מעשה מסוים הוא חיובי, ולכל הפחות ניתן למצוא לכך התייחסות בדברי חז"ל. אבהיר שהביטוי 'לקחת דוגמא' בו השתמשת, ואותו אימצתי בדבריי, אין פירושו שעלינו לחקות את המעשים המתוארים בתנ"ך כפי שהם, שכן השאלה אם מעשה מסוים הוא טוב או לא משתנה מאוד לפי הסיטואציה, התקופה, האדם וגורמים נוספים. הכוונה היא שיש לראות במעשי גדולי ישראל המחשה חיה למעשים טובים, לנאמנות לה' וכו'. שוב אדגיש שהתייחסתי לשאלה העקרונית ולא נכנסתי כלל לסוגיא ההלכתית של לקיחת פילגש. כל טוב.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il