שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • תרומות ומעשרות - כללי

הסתבכתי בהפרשת תרומות ומעשרות

undefined

מכון התורה והארץ

ב אדר א' תשס"ה
שאלה
"הסתבכתי" עם הפרשת תרו"מ בעצמי, ונוצרו כמה שאלות: א. מר"ה עד היום הפרשתי בטעות מעשר שני במקום מעשר עני. מה הדין? ב. מטבע שהיה לי שחללתי עליו בעבר מע"ש נגנב. מה הדין? ג. מטבע שחללתי עליו מע"ש לפני כמה שנים לא ביערתי אותו. מה הדין? ד. ביעור מטבע : מעבר לזריקה לים המלח, איך ניתן לבערו?
תשובה
בס"ד שלום רב, הכלל הוא עבר זמנו בטל קרבנו, ולכן מה שנעשה אין להשיב, מלבד והוא הדבר העיקרי לעסוק יותר בנושא תרומות ומעשרות כדי שהדבר לא יישנה. וליתר פירוט: א. יש להבחין בין ירקות לבין פירות האילן, שכן רק בירקות המעשר משתנה בראש השנה. ראוי לציין שמראש השנה אנו בשנה ד' לשמיטה ולכן הנכון הוא להפריש מעשר שני, אך כאמור זאת רק בירקות ובפירות האילן עדיין יש להמשיך להפריש מעשר עני עד שיבשילו הפירות שחנטו לאחר ט"ו בשבט. למעשה, ההנחייה שלנו היא וכפי שכבר כתב מרן הראי"ה קוק זצ"ל במשפט כהן שתמיד יש לומר בנוסח 9/100 וכו' הרי הן מעשר שני ואם הן חייבות במעשר עני הרי מה שקראתי בשם מעשר שני יהיה מעשר עני, ולאחר מכן לחלל על מטבע. באופן זה אין מסתבכים. ב. אם נגנב המטבע יש לדאוג למטבע חדש לגבי העתיד. בכלל כדאי לעשות מינו בבית האוצר של מכון התורה והארץ, ואז יש פחות הסתבכויות כגון אלו: מס' הטל' 086847325 פקס' 08/6847055. ג. כיוון שיש מחלוקת אם מותר לבער לאחר הזמן, אני ממליץ לזרוק את המטבע לים, ובכל מקרה לא להתשמש במטבע זה לפדיון מעשר שני בעתיד. ד. בפסח הבא עלינו לטובה יש שוב מצוות ביעור מעשרות, והדרך האלטרניבית לביעור המעשר היא לחלל את המעשר שני ונטע רבעי שבמטבע על חצי כוס סוכר, לומר: המעשר שני והרבעי שבמטבע הרי הם מחוללים על סוכר זה, לזרוק את הסוכר בכיור ולשטוף במים, ולאחר מכן מותר להשתמש במטבע. בברכת התורה והארץ, יואל פרידמן
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il