שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות

עד היכן להתאמץ?

undefined

הרב יעקב כהן

ז טבת תשע"ח
שאלה
אם חופש הבחירה נוגע גם לפרטים בחיי יום -יום? למשל, אדם שמעוניין לרכוש דירה , ואומרים לו: הקב"ה ידאג שתגיע לדירה שמתאימה לך, האומנם? נכון שאנחנו מאמינים (או לפחות מתרגלים אמונה) שהכל לטובה אבל האם אין לאדם חופש לבחור מקום מגורים? אם אכן האדם אינו בוחר, אז לשם מה לחשוב ולברר ולטרוח ? אפשר לברר פרטים כלשהם על הדירה ולבטוח בקב"ה . אנחנו כמעט חתמנו על חוזה כאשר נתגלה לנו כי בעל הדירה הסתיר מאיתנו פרטים על מצב הדירה וכי נדרש שיפוץ רציני. אם לא הייתי מבררת וחקרת ממש לעומק, הייתי יוצאת בנזק גדול עד כדי סכנה במקום המגורים, שלא לדבר על תסבוכת כלכלית. יצאתי מהעסק מבולבלת. אם האדם יכול לבחור, אז אולי צריך להתאמץ בכל כוחו לגור במקום שחשוב ביותר , למשל לחזק אוכלוסיה נחשלת או להקים יישוב על גבעה חדשה. זה לא פשוט למשפחה עם ילדים בוגרים בבית. עד כמה צריך להתאמץ ועל חשבון מי? נתתי דוגמה שכואבת לי כרגע, אבל זה נוגע לכל פרט בחיי יום יום (ואני לא מדברת כרגע על שמירת מצוות, כביכול-העולם הדתי) בקיצור-עד איפה מגעת זכות הבחירה? אשמח לתשובה שאולי תאיר את עיני.
תשובה
שלום וברכה, ממקורות רבים למדנו שמוטל על האדם לפעול לצורך פרנסה, בריאות, מגורים וכו', וכשם שמצאנו שפעלו האבות, התנאים והאמוראים. רבי אברהם בן הרמב"ם בספרו המספיק לעובדי ה', שער הביטחון מאריך בעניין זה, ומבאר שהמינון הנכון הוא המינון הנורמלי, כפי שנוהג אדם בריא בנפשו – לא להסתפק בפעולה סמלית ושטחית אך גם לא להגזים בפעולות שיש בהן טורח גדול ותועלת אפסית. כן נאמר בספר תהלים 'אם ה' לא ישמור עיר שוא שקד שומר', ודייק מכאן בספר העיקרים שאם ה' כן ישמור עיר – לא שוא שקד שומר, כלומר גם כאשר ה' שומר את העיר יש צורך בשקידתו של השומר כדי להגן עליה. להרחבה, כדאי לעיין בשלמות בדברי רבי אברהם בן הרמב"ם. שאלת עוד האם צריך להתאמץ בכל הכוח לגור במקום שחשוב ביותר. התשובה לשאלה זו היא כמובן אישית, וכאן אוכל לכתוב רק נקודה אחת מרכזית. התאמצות בכל הכוח לגור במקום שחשוב ביותר מוגדרת לכל הדעות כמידת חסידות שאינה מחוייבת. לכן ודאי שהאדם אינו 'צריך להתאמץ בכל הכוח' לעשות זאת. בכל זאת ניתן לשאול, האם כדאי ורצוי לעשות כן? אחד הכללים המרכזיים ביחס למידות חסידות, המבוארים בפרק 'במשקל החסידות' שבמסילת ישרים, הוא שיש למידות חסידות מקום רק אם הן לא פוגעות בדברים יסודיים – כדוגמת שלום בית, חינוך הילדים וכו'. בדרך כלל, אם אדם מרגיש שמעבר כזה כרוך בתחושת לחץ ועצבנות – סימן שהדבר לא כדאי. אולם אם האדם ניגש לכך בשמחה ומתוך תחושת אתגר, אזי בהחלט יש מקום לשקול בכובד ראש את האפשרויות ולהחליט לכאן או לכאן. וכל זאת בתנאי שהעיסוק בכך אינו בא על חשבון ענייני הבית האחרים וכל עניין חשוב אחר. כמובן שמעבר לכך אי אפשר לייעץ דרך האינטרנט, ואם תרצי אוכל להפנות אתכם למישהו או מישהי באזור מגורייך איתו תוכלו להתייעץ פנים אל פנים. כתובתי היא yaakov36@gmail.com. בהצלחה רבה יעקב.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il