שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות

היחס לגויים ולעבדים

undefined

הרב חיים שרייבר

א תמוז תשע"ט
שאלה
המשנה בגיטין אומרת שהכותב גט לאישתו על יד עבדו או על קרן השור צריך לתת את העבד או את השור לאשה כדי שתהיה מגורשת, ושואלת הגמ כא. בשלמא יד של עבד אי אפשר לחתוך לכן צריך לתת גם את העבד, אבל קרן של השור למה לא נחתוך את הקרן וניתן, ומתרצת... רש"י בע"ב מסביר למה אי אפשר לחתוך את היד של העבד כי הוא שיך במצוות כאשה וגם שהתורה אמרה שהוא יוצא בחבלה משמע שלא שלא רשאי לחבול בו... ע"כ. שאלת היא רק בגלל שהוא שיך במצוות או שהוא יוצא בחסרון אברים, לא שיך לחבול בו ?! מה אם זה שהוא בן אדם ? ולמ"ד צער בעל חיים דאורייתא שכך גם הלכה, אין לומר ק"ו מה אם לבעל חיים יש איסור לצער ק"ו לאדם ? (והאם זה משנה אם שומר שבע מצוות בני נח) וכן במשנה בגיטין שמניחין גויים לקחת מתנות השדה מפני דרכי שלום. רק מפני דרכי שלום ? וכן בעוד הרבה מקומות, צדקה לגוי? גזל הגויי? בעצם השאלה האם המוסר היהודי הטוב הרחום שצוונו ללמוד מהקב"ה, לא שיך לגבי האדם באשר הוא אדם ?
תשובה
שלום אתייחס לשאלה בענין החבלה בעבד תחילה ולאחר מכן לשאר השאלות. כאמור בגמרא נאמר "בשלמא יד של עבד לא אפשר למקצייה", והיה נראה בהבנה פשוטה שהסיבה לכך היא שמעשה זה איננו מוסרי ולא שייך כלל לעשותו. אך חשוב להדגיש שבימי הגמרא ואף בתקופות מאוחרות הרבה יותר עד לפני כ-300 שנה היתה מציאות של עבדים בעולם. תפיסת העולם היתה שעבד נחשב כרכוש האדון כשאר חפציו, ולעיתים אף גרוע יותר מחיות המחמד של האדון. רש"י בא לומר שתורתינו הקדושה, בשונה מתפיסות העולם המקולקלות, רואה בעבד אדם בעל ערך החייב במצוות וכן קיים עונש לאדון אם יחבול בו, אמירות אלו לא קיימות ולא היו כלל מובנות בימי הראשונים בין העמים, רש"י הראה כאן עד כמה התורה - ספר החוקים - של עם ישראל מרומם את העבד ונותן לו מעמד מכובד ולא כרכושו של האדון. (נעזרתי בחברי הרב משה בר ציון בכתיבת התשובה) לגבי מתנות עניים אכן יש חובה מוסרית לכל אדם לדאוג קודם כל לקרוביו למשפחתו לקהילתו לבני עירו ובני עמו ולאחר מכן לבני העמים הנוספים, המוסר של התורה אינו מדלג על מעגלים הקרובים לנפשו של האדם שלהם הוא גם חב את התקדמותו החומרית והרוחנית ונותן להם את זכות הקדימה בענייני צדקה וחסד, על כן חשוב לעזור לעניי הגויים אך רק לאחר העזרה לעניי ישראל, כאשר המציאות מורה שיתכן נזק כללי לעם אזי מפני דרכי שלום ניתן לעזור גם לעניי הגויים כעת, אלו דברי המשנה בגיטין. המשך לברר את דברי תורתינו הקדושה, וכאשר תתעמק בה תראה כיצד היא מרוממת את מוסריותו של האדם לגבהים חדשים שלא ניתן להגיע עליהם במחשבה אנושית. בהצלחה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il