שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות

שושלת התורה

undefined

הרה"ג דוב ליאור

ג אייר תשס"ח
שאלה
אני מאוד מסתקרן לדעת, אחרי קבלת התורה מסיני זה הועבר ממשה ליהושע ואז לשופטים ואז לנביאים וכו’ עד שהגיעה לאחרונים וזה פסק, למה לא המשיכו אחרי זה בהעברה מדור לדור?
תשובה
התורה לא פסקה. הרמב"ם כותב בהקדמה ל"יד החזקה" שיש 40 דורות ממשה רבינו עד רבינא ורב אשי. רבינא ורב אשי חיברו את התלמוד, שיקעו בו את ביאורי התורה שבכתב. עם ישראל יצא לגולה, ובמשך כל הדורות היו גאוני ישראל וראשונים שכתבו ביאורים והרחיבו את מה שנכתב בתלמוד. התלמוד זוהי יצירה אדירה שמקפלת בתוכה את כל יסודות התורה שבעל פה. התלמוד נכתב משום שעם ישראל יצא לגלות. אם חלילה לא היו כותבים, התורה היתה משתכחת. חז"ל דרשו על זה "עת לעשות לה' הפרו תורתך". אף פעם היצירתיות לא נפסקה. בכל דור ודור מוסיפים עוד, בכל דור ודור מתעוררות בעיות ודיונים חדשים. בכל דור היו גדולי ישראל אמיתיים שידעו לפתור את הבעיות. במלחמת העולם השניה, התעוררה הבעיה לגבי שמירת שבת ביפן או בסין (מזרחה), אם עושים לפני ירושלים או אחרי ירושלים, שהרי יש הפרש של שעות. תמיד ישנה שאלה היכן הנקודה המזרחית מירושלים ששם מקבלים שבת לפנינו. והרבנות הראשית על פי גדולי ישראל שהיו אז, לפני פחות משבעים שנה, הכריעו שמי שנמצא עד י"ב שעות מזרחה מאיתנו (סין יפן וכל האיים הקרובים לשם), אצלנו ביום שישי בבוקר בזריחה שם יש שקיעה, מקבל שבת לפנינו. מי שנמצא מערבה כולל אירופה וכל יבשת אמריקה מקבל שבת עד 12 שעות אחרינו. זאת שאלה שבתקופת התלמוד לא היתה, ובזמננו התעוררה. או גם התעוררה שאלה לגבי מי שטס לירח, הטיסה לוקחת 3 ימים, וביום חמישי יצא, וכל הזמן נמצא בשמש, האם יש לו שבת או אין לו שבת. גדולי ישראל כתבו שבמקום שאין זריחה ושקיעה, דיני שבת לא שייכים. לכל בעיה שמתעוררת, גדולי ישראל צוללים בים התלמוד, מעלים פנינים בידם ופותרים את הבעיות.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il