שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ליל הסדר

על מהות החזרת והקשרה למרור

undefined

הרה"ג דוב ליאור

י"ח סיון תשס"ט
שאלה
בליל הסדר האחרון התחיל אצלינו דיון לגבי מהו המרור שצריך לאכול - חזרת או חסה. מצד אחד, בקערת הסדר הונחה חסה במקום של המרור, וכן שמעתי בעבר שהמומלץ ביותר הוא לאכול חסה כמרור, ושבמשנה נכתב שניתן לאכול חזרת, אך רש"י במקום מסביר שזה רק במקרה שאין בנמצא ירק אחר. מצד שני טענו, שכבר שנים ממשיך המנהג של שימוש בחזרת כמרור, אולי הדבר התחיל אצל יהודי אשכנז שלא הייתה להם חסה בנמצא, וכך נוהגים בחלק גדול ממשפחתי לאכול, וכמו כן - מהו ייעוד החזרת, אם לא לשם כך? היא הרי לא מוזכרת בקטעים אחרים במהלך הסדר. אך, אם אמנם זה מנהג שהתחיל במחסור בחסה - מנין אכילת חסה עם חזרת? אם תאמר שאכלו את החזרת ממחסור בחסה - אז מנין החסה? העניין מאד בלבל אותנו, ורצינו לדעת כיצד לנהוג. האם נכון יותר לאכול חסה במקום חזרת? אם כן, מהו טעם החזרת בסדר? והאם יש לשנות את המנהג המשפחתי ולעבור לאכילת חסה? אם לא, האם בקערת הסדר יש לשים חזרת גם במקום המרור? ומה טעם אכילת חסה עם חזרת?
תשובה
למה שאנחנו קוראים היום חסה קוראים במשנה חזרת, ומה שכתוב במשנה "תמכה" זה מה שקוראים היום ביידיש "חריין" – החזרת החריפה. באירופה באמת היה קשה להשיג את החסה, ולכן הם אכלו חריין שזה באמת קשה מאוד. הנצי"ב כותב על כך מפורשות באיגרת לבנו, בנו החמיר לאכול חריין וגם אכל שיעור גדול, והיה צם בערב פסח כי הוא היה בכור. הנצי"ב אמר לו – למה כבוד בני לא מעדיף לאכול חסה, היא נשנית במשנה ראשונה? למעשה תאכלו חסה ולא את החריין. את החריין תאכלו רק אם אין חסה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il