יום ד' כ"ה תמוז ה'תשע"ד
מבצע הפרסים הסתיים, אנו עדיין זקוקים לתמיכתכם
חוזה שכירות דירה | שאל את הרב | ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט | יהדות, שיעורים, זמנים - Yeshiva.org.il
Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ז תמוז תשס"ט

חוזה שכירות דירה


כולל דיינות פסגות

שאלה:
מצאתי דירה לשכירות ויצרתי קשר עם בעל הדירה. ישבנו וסגרנו חוזה על סכום של 3800 שקלים. את החוזה סגרנו שבוע לפני כניסתי לדירה, הכל היה חתום וסגור. כעבור יומיים מתקשר אליי בעל הדירה ואומר לי תשמע החוזה הזה לא מתאים לי אני רוצה תוספת של עוד 150 שקלים ואם לא החוזה מבוטל, ויש לי שעתיים להחזיר לו תשובה מה אני רוצה לעשות ואם לא הוא עושה חוזה עם מישהו אחר שרוצה את הדירה. אני לא ידעתי מה לעשות והלכתי לביתו של בעל הדירה והוא טען שאני לחצתי אותו ולא מתאים לו הסכום שסגרנו. אמרתי לו תשמע אתה חתמת חוזה איתי ואם לחצתי אותך יכולת לא לחתום חוזה וחתמת זה נגמר. והוא אמר לי שלא מעניין אותו כלום או שאני מוסיף כסף או שהוא לא נותן לי את המפתח של הדירה.

אני לא ידעתי מה לעשות כי הייתי צריך לעזוב את הדירה שגרתי בה אז התווכחתי איתו ובסוף הגעתי איתו להסכמה, שלא מרצוני, על חצי מהסכום הנוסף שהוא דרש ,כלומר, 75 שקלים. ולא חתמתי על שום דבר, הכל בעל פה. לא היה לי ברירה כי הייתי חייב לעזוב את הדירה שלי תוך שבוע וזה בעיה למצוא דירה בשבוע באיזור מסויים בירושלים. כאשר נכנסתי לדירה חודש ראשון, שילמתי גם את התוספת וחודשים הבאים לא שילמתי את התוספת רק מה שנחתם בנינו בחוזה ואמרתי לו שאני אשאל רב מה לעשות, כי סך הכל הוא רימה אותי. הוא ידע שאני לחוץ לדירה ועשה לי תרגיל או שאתה מוסיף או שאין מפתח ואני הסכמתי בעל פה בלי שום חתימה בלית ברירה, כי אם לא הייתי מסכים לא הייתי מקבל את המפתח מה עליי לעשות?

תשובה:
א. חתימת חוזה השכירות היא פעולת הקניין הגומרת את מעשה ההשכרה, ומאז ואילך שני הצדדים מחוייבים זה לזה על פי התנאים בחוזה, ואינם יכולים לשנות באופן חד צדדי. לכן, אין המשכיר יכול לכפות עליך לשלם יותר, ומה עוד שאף הסכמתך לשלם יותר הייתה בדיבור בלבד ללא פעולת קניין או חתימה בכתב.
ב. מה שנותר לדון הוא על התוספת שכבר שילמת בחודש הראשון, ולמעשה המשכיר אינו חייב להחזיר לך את התוספת.
הנימוק לפסק: יתכן שידעת שאינך חייב על פי ההלכה, ונתת לו כדי שיתן לך "שקט" בחודש הראשון, ונחשב שנתת לו 'מתנה'. וגם אם לא ידעת שעל פי ההלכה אינך מחוייב לתת לו, הרי שזו מחילה בטעות, והדבר נתון במחלוקת הפוסקים האם נחשבת מחילה, ובספק לא ניתן להוציא ממי שהכסף כבר מוחזק בידו.

בברכה,
הרב ניר אביב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו



Yeshiva.org.il
השער לעולם התורה