שאל את הרב

  • הלכה
  • נטילת ידים בהם ואחריהם

דין כיור שנמצא במקלחת

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כ"א מרחשון תשס"ב
שאלה
כיור שנמצא במקלחת, האם יש בעיה ליטול בו ידיים?
תשובה
אם המקלחת משמשת לכמה דברים, ולא רק למקלחת וכיוצא בזה, יש מקילים אפילו לברך בפנים, אבל אני לא חושב שכדאי להשתמש בקולא זו. אולם ליטול שם את הידיים כמעט כולם מקילים, ולכן לא צריך ליטול מחוץ למקלחת. בבתי מלון שבהם גם השרותים, גם המקלחת וגם הכיור בחדר אחד, יש קצת בעיה. ואף על פי כן, יש פוסקים שאומרים, שבשרותים של היום יש להקל, כמו בדין בית הכסא של פרסיים. אמנם זה לא בדיוק כמו כסא של פרסיים, כי בכסא של פרסיים היה חור באדמה עם צנור שהולך או משהו דומה, ולא היה נשאר כלום בחוץ, הלכלוך היה מתגלגל למקום אחר. ובזמנם לא היה כיסא מיוחד לשרותים, ולכן הגמרא מתירה כסא של פרסיים. אבל אצלנו המצב קצת שונה, יש כסא שכאילו מיוחד לשירותים, ולכן מצד זה יש בעיה, אבל מצד שני אין ספק שזה באמת יותר נקי ממה שהיה אצל הפרסיים. ופעם שהיינו יחד בבית מלון, שוחחתי על זה עם הרב ליאור, והוא אמר לי, שהוא חושב שלא צריך להחמיר. ולבי נוקפני, ואני ממליץ, שכשרוצים להשתמש בכיור יש לכסות את השרותים ועדיף להוציא את המים וליטול בחוץ. אבל במקום שיש מקלחת וכיור, והשימוש הוא לא רק למקלחת, אלא משתמשים הרבה בכיור: לרחיצת פנים וידיים, לכבס משהו, וכל מיני דברים אחרים. הרי מכיון שהשימוש כפול, החדר לא נקרא מיוחד לזה, ואני חושב שאפשר בהחלט ליטול שם ידיים. לגבי הברכה שוחחתי פעם על זה עם הרב סיני אדלר, והוא אמר לי שהוא אינו יודע מה ההבדל בין נטילת ידים וברכה, ואולי גם לברך מותר. ואכן כמה רבנים חשובים שעוסקים בהלכות, דעתם היא שאפשר לנהוג כך. שאלה: האם מבחינת ההלכה טוב יותר כשיש וילון? תשובה: ודאי שהוילון מסייע, וזה כמו שני חדרים. אבל בכל מקרה, היציאה מהדלת מספיקה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il