שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

אורח חיים לאחר גיור

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"ו אדר ב' תשע"א
שאלה
שלום וברכה לרב, יש לי שאלה בנושא גיור: מדובר על גיורת שנולדה בחו"ל לאב יהודי בלבד,אך למרות זאת לא נחשפה בביתה לדת אחרת או עבודה זרה . מאז ומעולם השתייכה לפחות מבחינה חברתית לקהילת ישראל חיה בקרב הקהילה היהודית שהייתה שם חילונית אך יחד עם זאת למדה בבית ספר יהודי,ביקרה בבית כנסת בשבתות ובחגים ואף צמה בכיפור. בעלייתם ארצה חיה המשפחה כיהודים חילוניים ,היא כמו גם אחיה שירתה בצה"ל והשתייכה לעם ישראל - אף שלא שמרה מצוות . היא עברה גיור כהלכה בישראל מטעם הרבנות - גיור אורתודוכסי ,למדה הלכות דינים ומנהגים ע"פ תורת ישראל . מורתה לגיור הייתה אישה שומרת מצוות (רבנית שאין כל ספק לגביה ) ושמונתה ע"י הרבנות הראשית לישראל לשמש כמורה. הלימודים נמשכו כשנה וחצי ואף יותר והיא גילתה בקיאות לעילה ולעילה בכל החומר הנלמד. יחד עם זאת ולמען האמת חובה לומר שבמהלך הלימודים לגיור לא הקפידה על שמירת מצוות מלבד כמובן,צום בכיפור ,לא אכלה חזיר וטרף וכד’ וכמו כן נחשפה לאורח חיים יהודי דתי מסורתי אצל משפחת בעלה לעתיד. רוצה לומר בכל ההקדמה הזו שאע"פ שעל פי הבנתי -שלמרות הדעה שיש צורך שגר יקיים מצוות מצד אחד על מנת לשמר ולהצדיק את יהדותו כפי שנאמר -"גר צדק" ,הרי שלמרות שלא שמרה מצוות,מצד שני אותה גיורת השתייכה וראתה עצמה כחלק מעם ישראל מאז ומעולם. גיורה נעשה שלא לקבל טובות הנאה שהרי משפחתה קיבלה את כל ההטבות המגיעות לעולים חדשים בגלל יהדותו של אביה,אלא לצורך מתן אפשרות להינשא כיהודיה ועל מנת שילדיה יחשבו כיהודים וכדי להיות יהודיה באופן רשמי וכיוון שכך החשיבה את עצמה וכך ראתה את עצמה בגולה,שם לא פעם ספגה נאצות מגויים על רקע מוצאה היהודי. תהליך הגיור לא היה קל ,במיוחד. ואכן,אישה זו נישאה לבחיר ליבה היהודי כדין וכדת משה וישראל על ידי הרבנות . למרות שאישה זו אינה שומרת מצוות - אך יחד עם זאת בחלק מהריונותיה שחלו בכיפור אף צמה והבית שלה הוא בית מסורתי -המשיכה לכיוון המסורת היא בעיקר מצד הבעל והילדים . בניה נימולו כדת וכדין ,חגגו בר מצווה כהלכתו -(תפילין ,דרוש,הפטרה,שבת חתן וכד’) והם נוהגים כמסורתיים. בבית יש רק אוכל כשר,ומזוזות כשרות,הקפדה על פסח חגים ושבתות שיש בהן גם מסורת (אין אש או בישול) אך גם יש בהם טלוויזיה ונהיגה. היום שמעתי הלכה האומרת כי גר שלא שומר מצוות - יהדותו מבוטלת,אך בעיון ברשת במספר מקורות מהעת החדשה וגם העתיקה,מסתבר שיש דעות לכאן ולכאן . השאלה: מה מעמדה של אישה זו מבחינת יהדותה - האם היא מוטלת בספק ,האם אינה תקפה וכך לגבי ילדיה . אני מבקש לקבל תשובה מפורטת על פי ההלכה וגם עפ"י כמה דיעות.
תשובה
כפי שקראת יש באמת דעות שונות. אולם בשורה האחרונה ח"ו לפקפק ביהדותה של אותה אישה. ברגע שבית דין, שהוא נציג עם ישראל, קיבל אותה וצירף אותה לאומה אזי היא ממש משלנו בשר מבשרנו. לא כל אחד יכול לבוא ולדבר בשם עם ישראל. זהו התפקיד שמוטל על בתי הדין. אסור לנו ליצור אנרכיה דתית שכל אחד נהיה בעל הבית על הדת. לשם כך יש סדר וסמכויות שלפיהם האומה צריכה לנהוג. פקפוק בגיור הוא פקפוק בחכמי תורה שבעל פה. במקרה שאתה מספר הדברים הם יותר פשוטים, גם מתוך סיפור הפרטים שאתה מספר. כשגר לא מתנגד באופן אקטיבי לקיום מצוות. כשגר באופן בסיסי מכיר בכך שהיהדות כפי שצריכה להיות היא יהדות, שיש בה קיום מצוות, מה שהוא בפועל לאחר מכן לא יקיים את כל המצוות זה לא מבטל את גרותו. א. יש דעות שמספיק קבלת מצוות כללית שעיקרם יסודות האמונה הישראלית. ב. יש דעות שאם אי קיום מצוות בפועל זה רק בגלל חולשה, תאוות או השפעה סביבתית אינה פוגעת בקבלת המצוות העקרונית. ג. יש דעות שאומרות שכיון שבעת הגיור בפני בית דין המתגייר אמר שמקבל עליו מצוות, גם אם חשב בלבו שאינו עומד לקיים את כולם דברים שבלב אינם דברים וקבלת המצוות תקיפה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il