שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • קטניות

קטניות בפסח לנשוי לספרדיה

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"ג ניסן תשע"א
שאלה
שלום, קראתי את תשובתו של הרב בלינק הבא לגבי אכילת קטניות בפסח: //www.yeshiva.org.il/ask/?id=44860 שם נאמר כי אשכנזי יכול לאכול אצל ספרדי, ובלבד שלא יאכל קטניות, ושזה לא כל כך מסובך. אני חושבת שזה דווקא כן מסובך. גם אני ספרדיה, ונישאתי לאשכנזי, וזה הפסח הראשון שלנו ביחד. כל מרגרינה פשוטה היא לאוכלי קטניות. חמוציות, ושקדים מסויימים שאמא שלי השתמשה בהם לסלטים בליל הסדר הן לאוכלי קטניות. ויש עוד אלף מאכלים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" והם מאכלים שקשה לשער מראש שהם כאלה. מה בעלי אמור היה לעשות? לנחש שעל מרגרינה כתוב "לאוכלי קטניות". מובן שאמא שלי לא יודעת את זה, כי היא ספרדיה וזה משהו שהיא לא מסתכלת עליו בתור אוכלת קטניות. וזה לא משהו שגבר ממוצע יודע. בנוסף, זה לא באמת נעים שבעלי ישאל כל שניה "מה יש בסלט" או "אפשר לראות את האריזה" (כדי לראות אם כתוב עליה "לאוכלי קטניות" או לא). מה עושים בכזה מקרה? אמנם, אפשר לומר שבעלי יכול לאכול אצל אימי "קטניות שלא בעין". כלומר, יאכל את החמוציות והשקדים והמרגרינה, אך לא יאכל אפונה ושעועית וכו. ואני שואלת - עצם זה שמתירים את זה, לא מוכיח שהכל שטות אחת גדולה? הרי אם באמת, (אבל באמת!) היה פה איסור, לא היו מתירים את זה, בדיוק כמו שאף אחד לא חושב להתיר לאדם דתי לאכול אצל מי שאינו שומר כשרות ובלבד שלא יאכל את האוכל הטרף.
תשובה
יש שני טעמים לאיסור קטניות. יש שאמרו שהאיסור נבע מכך שמקטניות אפשר לעשות קמח ותבשילים שהם נראים כתבשילי חמשת מיני דגן ולכן כדי שלא יבואו להתבלבל אסרו גם קטניות. לפי טעם זה, ברגע שלא אוכלים קטניות שהם בעין אלא רק בליעה של קטניות אין סיבה לגזור. עצם ההבדל בין איסור שהוא מדברי תורה לבין איסור מדברי חכמים לאיסור שהוא מנהג מאוחר יותר הוא חשוב. צריך לעשות הבדל ברמת האיסור. אי אפשר להשוות בין קטניות לחמשת מיני דגן. לכן יש חשיבות להדגיש שאיסור קטניות לא באותה חומרה כמו איסור דגן. גזרו כל עוד שזה בעין. ברגע שמהתורה אם זה היה חמץ זה היה מתבטל, כגון: במקום שיש רוב מדבר אחר שמהתורה יש ביטול ברוב לא רצו לאסור. מה שנוהגים להתיר מעיד על כך שהאיסור של קטניות אף פעם לא היה נחשב כאיסור עצמי אלא כהנהגה בכדי להרחיק את ישראל מהאיסור הממשי שהוא בחמשת מיני דגן. זה לא דומה לשמירת כשרות שמדובר שם לא על מנהג אלא על דבר שהוא אסור באיסור עצמי.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il