שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכנים ושותפים

הוצאות מעלית שבת בבניין משותף

undefined

הרב מרדכי גרוס

י"ח מרחשון תשע"ב
שאלה
ב"ה ג’ במרחשוון תשע"ב כבוד הרב, אני גר בבית קומות. לפני זמן מה התארגנו קבוצה של שומרי שבת להפעלת מעלית שבת בבניין. קיבלנו הצעת מחיר וגבינו מכל אחד מהמעוניינים את חלקו. יש בבניין עוד משפחות שומרי שבת שלא רצו להשתתף; אלה בטענה שזה לא דרוש להם; אלה – שאינם סומכים על ההיתר של צמ"ת. לא גבינו מהם כסף. אבל אמרנו, שאם בכל זאת מישהו מבני משפחתם או חבריהם ישתמש במעלית השבת בשעות שהמעלית פועלת בפיקוד שבת – הרי שחובתם הייתה להשתתף בהוצאות; ואם לא כן – הרי זה גזל. בדיוק כמו מישהו הנוסע באוטובוס (הנוסע ממילא) ואינו משלם. הדברים לא דיברו אל לבבם. האם אנו צודקים? מדובר בסכומים לא גדולים; הרבה פחות מ-1000 ש’’ח לדירה. ועוד משהו: מתחילה גבינו סכום קטן יותר. אלא בהמשך התברר שיש צורך בתוספת בלתי צפויה. יש מי מאלה שתחילה נתנו את חלקם שסירבו להוסיף, ואנו שוקלים אם נשלם אנחנו במקומו או שנחזיר לו את מה שכבר נתן והוא יוותר על שימוש במעלית השבת, ואם ישתמשו הוא ובני משפחתו (מה שבוודאי יעשו), ייכללו גם הם בין הגזלנים שומרי שבת. אודה לכבוד הרב אם ייתן לנו פסק דין, וגם אם הנושא יופיע ב"בשבע". מובן ללא זיהוי ושמות.
תשובה
בס"ד חוק הבנינים המשותפים קובע שרוב הבנין יכול להכריח את המיעוט להתקין פיקוד שבת בתנאים מסוימים, והתשלום על הרוצים להתקינו. במקרה שרק חלק מתושבי הבנין שלמו עבור המעלית שבת, יש יכולת להכריח את המשתמש בו לשלם לפי הנאתו, כלומר אם אחד מהדירים משתמש במעלית שבת באופן שהוא מגלה שהוא נהנה מקיומו הוא מתחייב לשלם את חלקו, (כמבואר בשו"ע חו"מ סימן קסא ס"א). אך אם הוא משתמש בו כך שאינו נראה שהוא נהנה ממנו בקביעות, כגון פעם בחצי שנה לצורך הוריו וכדו, הוא יתחייב לשלם רק עבור הנאתו באותו פעם, זה נמדד לפי כמה אדם מוכן לשלם עבור מעלית לשימוש פעם אחת,(יתכן והוא לא ישלם כלל כגון שהוריו מסוגלים לעלות ברגל ללא טורח גדול) כמו כן אם ישתמשו אורחיו במעלית שלא בהנחייתו אין עילה לחייבו. בענין אלו שמתחילה נתנו את חלקם וסרבו להוסיף, ההצעות שהצגתה אפשריות, כדאי לברור בחכמה איזו מהן עדיפה לכם הן מצד שלום וכבוד השכנים והן מבחינה כספית. כל טוב, הרב מרדכי גרוס
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il