שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ט"ו באב

ט"ו באב- חטיפת בנות שילה

undefined

הרב בנימין במברגר

ט"ו אב תשע"ב
שאלה
שלום, באתר אינטרנט מסויים פורסם מאמר אשר מציג ביקורת חריפה כלפי הפתרון של בעיית אנשי בנימין- חטיפת בנות שילה שחוללו בכרמים. בעקבות המאמר פנו אליי מחבריי החילוניים ושאלו לדעתי בנושא מכיוון שאני מייצג דמות תורנית בעיניהם. ברור ומובן לי שלחג טעמים רבים ומקורו אינו נשען אחד ורק על עניין זה, אך הייתי רוצה להשיב להם תשובה אשר תניח את דעתם ותמנע חילול השם. אשמח להיעזר בדעתו של הרב. תודה ושבת שלום,
תשובה
ראשית, לא לכל דבר שמישהו כותב צריך להגיב ובמיוחד כשכל מטרתו לנגח ולא להגיע לאמת. סיפור פילגש בגבעה מופיע בסוף ספר שופטים. לאחר שבני העיר גבעה מבני בנימין אנסו וגרמו למותה של פילגשו של האיש הלוי יצאו שאר השבטים להילחם בבני בנימין שלא היו מוכנים להסגיר את בני הבליעל. השבטים נשבעו שלא יתנו את בנותיהם לאנשי שבט בנימין. לאחר המלחמה הצטערו בני השבטים על כילוי שבט בנימין ולכן חשבו כיצד להתיר לבני בנימין המעטים שנשארו להתחתן. אחת מהדרכים הייתה שיחטפו להם נשים הרוקדות בכרמי שילה. חשוב לציין, שהמפרשים מסבירים שזה היה תלוי באישה אם היא מעוניינת להתחתן עם הבחור. כל הצורך בחטיפה היה משום שנשבעו שלא יתנו להם נשים וכך לא הם נתנו אלא בני בנימין חטפו בעצמם. סיוע לדבר, בסוף מסכת תענית מובאת ברייתא מה היו הנשים אומרות בריקוד וכיצד היו משכנעות את הבחור לקחת אותן. הטעמים לכך שט"ו באב נחשב ליום טוב מופיעים במסכת תענית (דף ל, ב). כל הסיפור שמופיע בספר שופטים לא מוזכר שם מאחר וזו לא סיבה לכך שיום זה יום טוב. אחד מהטעמים שמוזכרים וקשורים לנושא הוא שביום זה מצאו השבטים היתר לנדר כך שבני שבט בנימין יוכלו להתחתן ללא צורך בחטיפת נשים בשילה. אם כן, זהו יום טוב מאחר ויכלו להתחתן כרגיל ולא היה צורך בחטיפת נשים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il