שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה

הקול במעמד הר סיני על פי הרמב"ם

undefined

הרב רפאל וסרטיל

י"ב אייר תשע"ד
שאלה
שלום רב יש לי שאלה על הרמב"ם במורה נבוכים חלק שני פרק ל"ג בעניין מעמד הר סיני. הרמב"ם כותב שם שבני ישראל שמעו רק את הקול של 2 הדברות הראשונות והם הצליחו להבין את תוכנם ללא פרוש המילים. אבל בכל זאת יש להדגיש שהם הבינו את משמעותם. שאלתי היא ואם הם היו שומעים נגיד את הקול של שני הדברות האחרונות האם הם עדיין היו מצליחים לדעתו להבין את משמעותם או עדיין היו משיגים מהם את תוכן 2 הדברות הראשונות? כלומר האם העובדה שהם שמעו את הקול של 2 הדברות הראשונות דייקא יש משמעות? כלומר הקול ששמעו היה מכוון דייקא לשתי הראשונות והיה בו פונטציאל להבנת הדברים או שמעות הקול בכלל לא היתה חשובה? בתודה
תשובה
לשואל שלום, לפי הרמב"ם (מורה נבוכים ב, לג) בני ישראל שמעו מפי הגבורה את שתי הדברות הראשונות דווקא, אלא ששמעו קול בלא חיתוך אותיות ומילים. משה רבנו הבין את מה שישראל לא הבינו ופירש להם. בברכה נאמנה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il