שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

עגיל באף

undefined

הרב יעקב כהן

כ"ז תשרי תשע"ה
שאלה
התשובה קצת מסתבכת. א. ״תלוי במקום״?! אם במקום שאף אחת לא עושה אני מבינה שזה לצאת ממנהג ישראל.אבל אם ביישוב או שכונה שיש קצת נשים או הרבה נשים זה בסדר? זה לא לצאת ממנהג ישראל? ואם ביישוב/שכונה זה יראה נורמלי,כשאותו אישה תצא ליישוב/שכונה אחרת היא עדיין תראה כ״מנהג ישראל״? או כשתבוא מישהיא אחרת לאותו יישוב/שכונה אז המקום ייראה כתופס מנהג ישראל? ב. באולפנות זה חיובי וחינוכי אך לאחר שמסיימים אולפנא זה כבר בסדר?!
תשובה
שלום, אקדים ואומר כי הדבר החשוב הוא להבין את ההיגיון שעומד מאחורי הכללים, ולא להיצמד רק לכללים בצורתם הטכנית. ההיגיון הוא פשוט ביותר, כפי שביאר אותו הרב שמואל אליהו בתשובה הקודמת, ואילו המורכבות שתיארת נובעת מהמציאות בפועל, שכמעט תמיד איננה 'שחור לבן', ויש הרבה דרגות ביניים באמצע. כשבמציאות אין גבול ברור וחד משמעי, הדרך הנכונה היא לקבוע גבול שאותו לא עוברים, ולכן כתב הרב שטוב עושים המחנכים שאוסרים זאת. לולי זאת עלול להיווצר מדרון חלקלק שבו כל אחת תעביר את קו הגבול רק מילימטר אחד. כפי שכתב הרב, העניין כאן אינו רק רוב ומיעוט טכני אלא מה הלבוש מבטא. גם במקום שיש הרבה שהולכות באופן מסוים, יתכן שהן עושות זאת כדי לבטא קלות ראש או פריקת עול מההורים. בעבר כל אדם חי במקום קטן, וכמעט לא יצא ממנו כל ימיו, בעוד שהיום גבולות המקום בו כל אדם חי מתרחבים, ולכן לא כל יציאה מעיר לעיר נחשבת 'שינוי מקום'. אמנם גם היום אם אדם הולך לאזור אחר לגמרי, בו פריט לבוש מסוים שבמקומו נחשב בסדר גמור - נחשב קלות ראש, עליו להתחשב בכך. כמובן שבמקביל גם תושבי המקום השני צריכים לדון אותו לכף זכות. לא הבנתי את שאלתך השניה. הרב שמואל אליהו ביאר את שיקוליהם של ראשי אולפנה שאוסרים זאת, כל עוד בנות האולפנה נמצאות במוסד החינוכי עליהם הם מופקדים. לסיכום, טוב עשית כשהחלטת לשאול רב, והצעתי היא לא להסתבך, אלא ללכת לפי העולה מתשובת הרב שמואל אליהו אותו שאלת. בהצלחה!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il