שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות

לימוד הרפואות שבגמרא בימינו

undefined

הרב שמואל אריאל

י"א אייר תשע"ו
שאלה
על פי דברים אלו שהרב כותב, יוצא לכאורה שאין צורך בלימוד דפים כאלו שפזורים במקומות רבים בש"ס, ובאמת דפים אלו בכל פעם מעלים מחדש את תמיהתם של הלומדים. ואפילו אם ללמוד אותם צריך, לחזור עליהם ולזכור אותם לכאורה אין עניין. או שבאמת יש עניין בלימוד כל התורה אפילו שלא תצא מזה משמעות פשטנית נכונה.
תשובה
שלום וברכה! כפי שכתבתי בתשובה הקודמת, גם בימינו יש ערך בלימוד הדפים הללו, כדי ללמוד על חשיבות שמירת הבריאות - מדפים אלה אנו לומדים עד כמה חכמים החשיבו את עניין בריאות הגוף, שהכניסו זאת לגמרא באריכות רבה. יחד עם זה, חשיבותו של העניין הזה עולה מכללות הסוגיה ולא מכל הפרטים, ולפיכך מסתבר שבאמת אין צורך לחזור על הפרטים ולזכור אותם כמו שמשתדלים לחזור ולזכור את סוגיות הגמרא בהלכה ובאגדה. ומסתבר שכך היה גם בזמן חז"ל, כאשר הרפואות הללו עדיין היו משמשות למעשה - מסתבר שאנשים לא שיננו את כל הפרטים הללו באותה יסודיות כמו את פרטי ההלכה, אלא עברו על כך באופן יותר כללי. ניתן לדמות זאת למשל, לספרים בני ימינו שעוסקים באיסור חרקים במזון: יש בהם דיונים הלכתיים שעוסקים באיסור זה לפרטיו, שהם בוודאי גופי תורה שצריך ללומדם היטב. אבל באותם ספרים מופיעות גם הדרכות מעשיות רבות, כיצד לבדוק ולנקות כל מין ומין של פירות וירקות וכדומה. האם יש לשנן את ההדרכות הללו כפי שמשננים הלכות פסוקות? ההנחיות הללו אמנם נחוצות וחשובות מבחינה מעשית, אבל אין מצוה לזכור זאת בעל פה, אלא בשעת הצורך פותחים את הספר ורואים כיצד יש לנהוג לגבי מאכל פלוני. וכך גם לגבי ענייני רפואה - שמירת הבריאות היא מצוה, אבל אין מצוה ללמוד ולשנן את כל פרטי ההנחיות הרפואיות המעשיות, אלא בשעת הצורך צריך לברר וליישם אותן. ואם כן, מסתבר שגם כאשר הרפואות הללו היו מקובלות לשימוש בפועל, הן נחשבו רק כהדרכות מעשיות נחוצות, ולא שיננו אותן כמו את הסוגיות הרגילות. וכך אכן רואים, שרבים ממפרשי הש"ס, ראשונים ואחרונים, לא האריכו בעניין זה, ודילגו לגמרי על דפים אלה או העירו עליהם הערות מעטות בלבד, שלא כדרכם לגבי שאר סוגיות הגמרא, בהלכה ובאגדה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il