כנס רבנים משיבים באתר ישיבה

אדר תשע"ב


מפגש ראשון ויחודי מסוגו של הרבנים המשיבים באינטרנט התקיים באדר השנה על ידי אתר ישיבה במלון דן בירושלים. בכנס נטלו חלק הרב זלמן מלמד, הרב יעקב אריאל, הרב שמואל אליהו, נציג הרבנות הראשית לישראל, נציג מכון פוע"ה, נציג מכון התורה והארץ ורבנים רבים נוספים המשיבים באתר ישיבה במסגרת מדור "שאל את הרב".
במסגרת הכנס הועלו נושאים רבים וחשובים לדיון. הנושאים שייכים לעניינים עקרוניים של עניית תשובות בפורמט ייחודי שכזה, לעניינים טכניים הקשורים למתן תשובות באתר וליחס שבין הרב לשואל בעידן האינטרנט.

מקרב חלק גדול מהרבנים עלתה הבעיה שבשאלות חסר מידע אישי על הגולש. בכדי לענות תשובות בסיסיות צריך לדעת יותר פרטים על הגולש, ולא רק אם הוא אשכנזי או ספרדי. לכן, כדאי שהגולשים ישתדלו לפרט את המידע החשוב לשאלתם, למשל, גבר או אישה, בחור ישיבה או בעל בית, סביבת המגורים וכד'.



כמו כן עלה דיון האם התשובה צריכה להתמקד בעיקר בשאלה ששאל השואל, או שמאחר והקוראים לומדים מהמקרים המופיעים באתר למקרה האישי שלהם, יש להשתדל להקיף ולכלול מצבים שונים. דעות הרבנים היו חלוקות בעניין, ולכן חשוב לדעת, שבחלק מהמקרים התשובה המופיעה באתר נותנת מענה לשואל הספציפי ולא ניתן להקיש ממקרה אחד למשנהו.

אמנם יש דיון הלכתי לגבי סמכות מרא דאתרא בימינו, כשיש טלפונים וכד', אולם הוסכם על ידי הרבנים שבשאלות של ציבור או קהילה אין הרבנים יכולים לענות לשואל על שאלתו, אלא עליו לפנות למרא דאתרא. כמו כן, יש להיזהר בשאלות שעלולה להיות בהן פגיעה לרב, לאדם מסויים או לגוף ציבורי.

יש שאלות שאינן אמורות להגיע לרב אלא יש לפנות לאנשי מקצוע, כפסיכולוגים, יועצי זוגיות וכד'. מלבד זאת, יש שאלות הדורשות ליווי אישי ומענה אישי ולא רק מענה אינטרנטי. לשם כך, מעסיק אתר ישיבה רב שתפקידו יצירה וליווי של הקשר האישי הנדרש במקרים אלו.

הוסכם על ידי הרבנים כי חשוב לסמן תשובות שאינן לפירסום ככאלה. כגון: בענייני צניעות או בשאלות מורכבות ואישיות הנוגעות רק אל השואל ואין צורך שכולם יקראו את השאלה.

בכנס הוצג בפני הרבנים גם בית ההוראה לאישות וטהרת המשפחה הפועל במסגרת האתר. בבית ההוראה ניתן מענה אינטרנטי לשאלות דחופות תוך 3 שעות. הרב שמואל הולשטיין, המשיב בבית ההוראה מטעם האתר, תיאר כי מגוון השאלות המגיעות הוא גדול, בניגוד לתפיסה הרווחת כי שאלות בעניינים אלו לא ניתן להפנות באינטרנט. רוב מוחלט של התשובות לא מתפרסם לציבור הרחב, מפאת צניעות העניין, אך אנשים רבים מודים ומוקירים את השירות הניתן להם.

כל הרבנים הדגישו כי היה חשוב מאוד לקיים כנס שכזה, וכי יש עוד לדון בהרחבה בשאלות העקרוניות העולות מצורת התקשורת המיוחדת המתקיימת בימינו בין הרב לבין הקהילה אותה הוא מנהיג.

אנו מודים לצוות העיתון בשבע ולצוות מלון דן על העזרה הרבה בהפקת הכנס.

כתבות
בשבע
הרב אריאל
חזרה בתשובה אונליין
רבני "שאל את הרב" התכנסו בירושלים


את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il