בית המדרש

  • שבת ומועדים
  • תקופתנו בתהליך הגאולה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

היחס ליום העצמאות והיחס למדינה

לא המדינה יצרה את המשבר הרוחני של העם, המשבר היה קודם לכן, ולולא קמה המדינה מי יודע מה היה קורה לעם ישראל מבחינה רוחנית. צא וראה מה קורה היום לעם ישראל שבגולה, מצב ההתבוללות שם הוא נורא.

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

ז איר תשס"ט
2 דק' קריאה
קבלנו מכתב ובו שאלה זו: "מה יש לשמוח ביום העצמאות ומה יש לדתיים לשמוח בו, הרי המדינה היא חילונית וקלקלה יהודים רבים"? טענה אחרת שנשמעת כנגד השמחה ביום העצמאות, שכן הדבר דומה למשפחה שנולד לה ילד בעל מום, האם המשפחה יכולה לשמוח בלידה זו? עם ישראל ציפה לגאולה שלמה, אמיתית, והנה קמה המדינה שמנהיגיה רחוקים מתורה ומצוות, וכל תפקוד המדינה מעוות מבחינה דתית. זוהי אפוא לידה של ילד מעוות מלא מומים, איך אפשר לשמוח על הלידה הזו?

אך אני אומר כי אין המשל דומה לנמשל. המשל הזה מטעה והוא שמעוות את התמונה. ואם לתת משל, צריך לומר כך: משל למשפחה שציפתה ללידה זמן רב והנה לפני הלידה נפגעה המשפחה בחוליים קשים ובמשברים נפשיים, ואז באה הלידה ונולד להם ילד בריא. האם לא ראוי לשמוח על הלידה? האם בשל הצרות האחרות שיש להם, שמחת הלידה מתבטלת? אדרבא, זו היא נחמתם שנולד להם ילד חי, בריא ושמח. החולי אינו של המדינה אלא של העם. לא המדינה יצרה את המשבר הרוחני של העם, המשבר היה קודם לכן, ולולא קמה המדינה מי יודע מה היה קורה לעם ישראל מבחינה רוחנית. צא וראה מה קורה היום לעם ישראל שבגולה, מצב ההתבוללות שם הוא נורא. ולולא תקומת המדינה, אשר זקפה את קומתו של העם היהודי בכל מקום בעולם, המצב היה הרבה יותר חמור. הקמת המדינה עצרה במידה משמעותית את ההתבוללות.
אנחנו קיבלנו את המדינה תוך היותנו במשבר, ומפני מצבנו הירוד אין אנחנו מפיקים מהקמת המדינה את כל העוצמה הרוחנית שיכולנו להפיק ממנה. אילו מצבנו הרוחני היה טוב - אז היה עמנו מתרומם לדרגה רוחנית חדשה על-ידי המדינה.
אבל גם במצב הנוכחי מדינת-ישראל הצילה חצי מליון יהודים מרוסיה, שהיו צפויים לשמד רוחני. היא מהווה מרכז רוחני של עם ישראל. מכאן נשלחים שליחים לכל הקהילות היהודיות לחזק אותם ביהדותם. יש בהחלט על מה לשמוח, ויש גם על מה להתפלל. יש לשמוח על הטובה ולהתפלל על מה שעוד דרוש השלמה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il