בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • בראשית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

התורה האלוקית והמדע האנושי

פרשת בראשית עוסקת בסדר בריאת העולם, ומקפלת בתוכה תקופה של כאלף וחמש מאות שנה, עד שמגיעים לנח שהיה דור עשירי לאדם הראשון.

undefined

הרה"ג דוב ליאור

תשרי תש"ע
2 דק' קריאה
אחד מיסודות האמונה היא כפי שהרמב"ם כותב (הלכות תשובה פ"ג): שהעולם כולו נברא מאַיִן מוחלט אל היֵש. אומנם ישנם שתי שיטות בין גדולי ישראל - האם הבריאה מהאַיִן הייתה ביום הראשון, והכול נוצר ההחומר הראשון שנקרא בלשונם "היולי" - דבר חדש, זוהי שיטתו של הרמב"ן, ואילו לדעת הר"י אברבנאל - כל יום נוצר דבר חדש ממש. אך כולם מסכימים שהעולם נברא, ולא היה חומר קדמון. רבים שואלים לאחר שלמדו ארכיאולוגיה, והחוקרים מציגים ממצאים, שלאור קביעתם המדעית הם בני אלפי אלפי שנים - כיצד זה מתיישב עם המניין שלנו שאין לעולם אפילו ששת אלפים שנה? התשובה היא פשוטה: נראה שזה נכון שלפי החוקים השולטים היום בטבע התהוות ממצא מסויים תארך אלפי שנים, אולם אנו מאמינים שהבורא ברא לאדם הראשון עולם שכבר מוכן לשימוש. כפי שחז"ל אומרים (ראש השנה י"א) שמעשה בראשית נבראו בקומתן ובצביונן, ועל אדם הראשון אומר המדרש שנברא כבחור בן עשרים במלוא כוחותיו הפיזיים והנפשיים. לכן, אם מוצאים ממצאים שטעונים זמן התהוות ארוך, זה נכון לפי החוקים של היום, אולם אז היו חוקים אחרים לגמרי.
אנו צריכים לדעת שהעולם נברא ברצון הבורא למטרה מסויימת, והיא יצירתו של עם ישראל שהיא גולת הכותרת של המין האנושי כולו. ולעם ישראל ניתנה תורה, שעליו ליישם אותה בפועל בחייו היום-יומיים, וכל מה שקורה לאדם הפרטי ולכלל כולו הכל תלוי במעשה ידינו אנו.
כעת שמתחיל החורף, חשוב מאוד שנחדיר למודעות שלנו לנצל את זמן החורף שהוא מתאים ביותר ללימוד תורה. וכל בחור, בכל מקום הימצאו, ינצל את הזמן לעלות במעלות התורה, הן בהלכה והן במדע האמונה ובכל התחומים שתורתנו עוסקת בהם. כל בחור צריך לדעת שעיצוב דמותו הרוחנית, ובניית עולם הרוח שלו, ישרת אותו למשך כל חייו בכך שידע מהי דרך האמת וללכת לאורה.
אני מאחל לכל בני התורה בישיבות שנת לימודים פוריה ועליה והצלחה בעולמה של תורה, ועל ידי זה נזכה גם לראות בישועת ה' על עמו ונחלתו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il