בית המדרש

  • ארץ ישראל
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

אוי למעכב גאולתן של ישראל

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

ט"ו באב ה'תשנ"ג
2 דק' קריאה
אילו מזכיר המדינה האמריקאי היה מבקש להכיר באמת את עומק הבעיה של הסכסוך על ארץ-ישראל, הוא היה צריך לִפנות אל רבני יש"ע, בבקשה להפגש אתם, כדי לשמוע מהם, מאנשי הרוח של ההתיישבות, מה הן מגמותיו הפנימיות-הרוחניות של העם היהודי בקשר לארץ-ישראל.
רבני יש"ע בתור שכאלה, הם הם המומחים הרוחניים לשאלת ערכה הרוחני של ארץ-ישראל עבור עם ישראל. בלי להכיר את המגמות הרוחניות של עם ישראל אי-אפשר לפתור את שאלת ארץ-ישראל פתרון משמעותי ובר קיימא. גישה פוליטית שטחית, המתעלמת משורשי הבעיה, לא תוכל להביא לפתרון. אם אמנם המטרה של כל הדיונים היא עצם הדיונים, ואין מטרה להגיע לפתרון, אין צורך להפגש עם אנשי הרוח ואנשי התורה שביש"ע. אך אם המטרה היא להגיע לפתרון ממשי ובר קיימא, יש הכרח להכיר את עומק הבעיה ושורשיה; להכיר את הקשר הרוחני הפנימי של ישראל לארצם. כל נסיון להשוות את הסכסוך הזה לסכסוכים אחרים בעולם, ולהקיש מהם, נידון לכשלון, שכן אין עם ישראל עם ככל העמים, והסכסוך שבין ישראל לעמים, אינו דומה לכל סכסוך בין עם כזה או אחר למשנהו. אין ארץ-ישראל כשאר הארצות; זו ארץ מיוחדת, שהמאבק על השליטה בה, נמשך כימי עולם. זו ארץ שעיני כל העולם נשואות אליה.
מלכי מזרח ומערב יכולים להפגש, ולדון כמה שהם רוצים על ענייני ארץ-ישראל, דבריהם לא יעלו ולא יורידו, אף מדינה בעולם לא תוכל לעצור את תהליך הגאולה של עם ישראל; אף עם בעולם לא יוכל לעכב את חזרת עם ישראל לארצו, ולירושלים עיר קודשו. לא יועילו כל הסכמים והסדרים למיניהם, לשנות את שאיפתו הרוחנית של עם ישראל. כל הסכמים המנוגדים לשאיפותיו של עם ישראל, - אין להם שום תוקף מציאותי. אי-אפשר לבטל את מתנת ד' הנצחית, הנתונה לנו מאז ומקדם, בטרם הרים יוּלָדו - "כי לך ולזרעך אתן את כל הארצֹת האל" (בראשית כו ; ג).
גם אם בתוכנו ישנם אנשים שחולשה זמנית פקדה אותם, והם נותקו זמנית משורש רוּחם היהודית, והם מביטים על המציאות בצורה חיצונית ורדודה, - מה שהם מכנים "פרגמתית", - ולא משנה מי הם אלו, אפילו הם שרים, זה אינו משנה כלל, - גם הם, אין בכוחם לעצור את הרוח הגדולה הנושאת את עם ישראל לארצו; זו רוח הגאולה ההולכת ומתחזקת מיום ליום; זו רוח ד' הנושאת אותנו מארבע כנפות הארץ לארצנו: מתימן ומרוסיה, מדרום אפריקה ומדרום אמריקה. מי עיוור ולא יראה שהתופעה הזו של עליה מכל הארצות, גם אם היא באה בטפטוף איטי, וכל-שכן כשזו באה בגלים גדולים, אין זו הגירה לארץ-ישראל, זו עליה לארץ-ישראל, שהשורש שלה הוא רוחני ולא גשמי-חומרני.
אוי לו למי שיפריע להקב"ה לגאול את בניו. "אוי מי יחיה משֻׂמו אל" (במדבר כד ; כג). אילו זכה מזכיר המדינה האמריקאי, היה מבקש לשמוע מרבני יש"ע על רוחו של עם ישראל ועל שאיפותיו לארצו. ואז, היה נזהר מלעשות פעולות המעכבות את גאולתן של ישראל.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il