בית המדרש

  • ארץ ישראל
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

סכנה לקרע בעם

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כ' באלול ה'תשנ"ג
2 דק' קריאה
כנראה שהממשלה אינה מבינה ואינה קולטת את המשמעות של מעשיה. הממשלה אינה מבינה שחלק גדול בעם לא יכול, בשום פנים ואופן להסכים למעשיה. חילוקי הדעות, נוגעים לתחומים העמוקים ביותר של השקפת העולם והאמונה. הנושא אינו ויכוח על טכסיסים פוליטיים. מדובר כאן בשאלות הנוגעות לציפור הנפש של האמונה.
הויתורים שעליהם מדברת הממשלה, ויתורים על חלקי מולדת, - שהם עצם מעצָמנו ובשר מבשרנו, חלק מהוויתינו ומשאיפת החיים הלאומית הדתית שלנו, - לא יכולים להתקבל על-ידינו בשום פנים. הממשלה עלולה במעשיה לחולל קרע נורא בעם, קרע שלא יוכל להֵרפא, לא יוכל להגליד, והוא עלול להתרחב, להתעמק, ולהרוס את התשתית המשותפת של העם. אין כאן איומים בעלמא, ולא הזהרות מופרזות, זו מציאות! הממשלה חייבת להקשיב לדברים הללו, ולקבל אותם כפשוטם, ולדעת, שאם היא לא תתחשב בהם, היא לוקחת על אחריותה תוצאות נוראות לאחדות הקיומית של העם.
בשאלות יסוד כאלה, אי-אפשר להכריע ברוב, אפילו רוב יציב. בשאלות יסוד כאלה, ניתן לטפל רק בהסכמה כללית. וודאי שאי-אפשר להכריע בשאלות כאלה, ברוב מלאכותי, בלתי-מוסרי, שאינו משקף את רצון הציבור.
אין מדובר כאן ביחס לסיכונים הבטחוניים, והשגיאות הפוליטיות. גם בזה אין רשות לממשלה ללכת לקראת סיכונים גדולים שכאלה, ללא הסכמה כללית. הממשלה היא שליחה של העם, ואין היא רשאית להשתלט על העם בעל-כרחו, ולסכנו בסיכון כה גדול, מבלי לקבל את הסכמתו. הנהגה כזו, היא בלתי-מוסרית, ואי-אפשר להגן עליה בתירוצים פורמאליים.
ואולם, על אף חומרת הסיכונים הביטחוניים, בשאלות הביטחון, אין ויכוח על היסוד, על המטרה, שהרי כולם מעוניינים בביטחון, והויכוח הרי נסוב רק על הדרך להגיע אליו. בויכוח כזה, לא יוכל להיות קרע. אף-על-פי שגם בשאלת הדרך, אין כל זכות לממשלה לצעוד צעד כה קיצוני ומסוכן, ללא הסכמת כל הנוגעים בדבר, ועל בסיס רוב מלאכותי ובלתי-מוסרי.
אולם בשאלת הריבונות על ירושלים ויש"ע, שאלה הקשורה לעצם האמונה, לעצם הדרך של העם, - בנקודה זו, הממשלה מסכנת את היסוד הלאומי המשותף. היא שוברת את הבסיס, והוא לא יגליד במשך הזמן, אלא יחריף ויעמיק. על-כן, הממשלה חייבת להסתלק מדרך זו. שלום אמיתי בתוך ישראל, עדיף על שלום פוליטי מעורער, עם אויבים המדברים שלום בפיהם, אך בליבם חורשים רעה. על-כן, שתי דרכים ייתכנו: או שהממשלה תחזור בה, או שיהיה צורך להפיל אותה, ללכת לבחירות, ולהקים ממשלה של העם, שעושה את רצון העם.
אנו בטוחים בעז"ה, שהעם יתגבר על חולשות אלה, וימשיך לצעוד בדרך הגאולה, בכל מרחבי ארצנו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il