בית המדרש

  • שונות
לחץ להקדשת שיעור זה

האלימות בקרב בני הנוער

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כ"ו בשבט ה'תשנ"ד
3 דק' קריאה
חלק א
באחרונה ארעו כמה מקרים עצובים בקרב בני הנוער בישראל. צעיר דקר את חברו בטיול של תנועת-הנוער "העובד והלומד". צעירים דקרו זה את זה במועדונים ובפאבים, והנורא מכל: נערים רצחו נהג מונית מהרצליה. בכלל, חל גידול של 20-30% במקרי האלימות בקרב בני הנוער בגילאי 12-18. מערכת החינוך מאשימה את ההורים, וההורים מאשימים את מערכת החינוך. כולם מצביעים על האלימות בטלוויזיה, ועל התקשורת בכלל. מה עושים?
ובכן, יש לדעת שהנוער שלנו, הנוער היהודי הישראלי, הוא בעל כוחות גדולים. יש בו עוצמה אדירה. כמו שכל עם ישראל, כשהוא עולה, הוא עולה לגבהי גבהים ושובר שיאים, וכאשר הוא יורד, חס ושלום, הוא יורד מטה מטה, יותר מכל עם אחר, כך גם בנוער. הנוער שלנו מלא מרץ-נעורים אדיר, הוא בנוי לאתגרים גדולים, הוא לא יכול להסתפק בבינוניות. לכן, כאשר לא מציבים לו מטרות גדולות לפי כוחותיו, יש סכנה שהוא יסטה, ויַפנה את כוחותיו לכיוונים שליליים. זהו ההסבר לתופעות השליליות והמחרידות של האלימות, שגברה כל-כך בקרב הנוער באחרונה.
הפתרון היחידי לתיקון המצב, הוא חינוך לאמונה. הנוער היהודי לא יוכל להסתפק באידיאלים חברתיים אנושיים. אולי לאיזה תקופה מסויימת, ניתן להסתפק באידיאלים קטנים, אבל לטווח ארוך, הם לא יספיקו. לנפש היהודית דרושים אידיאלים עליונים, אידיאלים אלקיים, ולא פחות מזה. על כך אמרו חכמינו זכרונם לברכה: "בראתי יצר-הרע ובראתי לו תורה תבלין" (קידושין ל:). התרופה היחידה ליצר-הרע היא התורה, הכוחות הנפשיים של האדם חזקים, ולצורך הכוונתם לכיוון הנכון צריך כח מיוחד, כח עליון, שהוא חזק מאד.
בודאי שזה הוא גם הפתרון כשמדובר בציבור שלם, שבו יש גוונים שונים של אנשים, בעלי כוחות נפש שונים: ישנם אנשים שהיצר חזק אצלם, ורק בהכרה בכח עליון, המשגיח על הכל, - "דע מה למעלה ממך, עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים" (אבות ב ; א) הם לא יעשו דבר רע. מאידך, ההכרה בגדוּלה האלקית, ובטוב האלקי, שמושכת וסוחפת, התמלאות בתוכן הרוחני של התורה, - רק בכוחם של דברים אלו להבטיח את ההתגברות על החולשות האנושיות. הפתרון אפוא לבעיית האלימות בקרב הנוער הוא, שינוי פני התקשורת, מתקשורת שלילית, רדודה, שטחית, לתקשורת חיובית, ערכית, של ערכים יהודיים, אמונה ותורה, שתשנה את פני החינוך, ואז, ממילא התוצאות החיוביות מובטחות.

חלק ב
ו' באדר ה'תשנ"ד
כבר דיברנו על התגברות האלימות בקרב בני הנוער, והצבענו על הגורמים לכך: החינוך, או יותר נכון חוסר החינוך בבתי-הספר, בתנועת הנוער, וכמובן - התקשורת. הפתרון היחיד הוא שינוי פני החינוך, שינוי פני התקשורת, חינוך לערכים גדולים, לאמונה, לתורה ולמצוות, זהו הפתרון היחידי - אין אחר.
יהיה מי שישאל, אל מי מופנים הדברים? האם אל הציבור המאמין, שומר תורה ומצוות, - הרי אצלו הבעיה כמעט אינה קיימת? אם מופנים הדברים אל הציבור שרחוק משמירת תורה ומצוות - וכי הוא ישמע להם, ואיך הוא יקבל אותם? ועוד, ההורים מאשימים את בית-הספר והרחוב, המורים מאשימים את ההורים והרחוב, וכולם מאשימים את התקשורת. ולעומתם טוענת התקשורת, שהיא בסך הכל משקפת את המציאות, ולא יוצרת אותה. על כל פנים אף אחד משלושת הגורמים הללו, אינו מוכן לעשות שינוי בעצמו, ואם כן, כיצד ישתנה המצב? הציבור הנקרא חילוני, דוקא גאה בדרכו, ואינו מעונין בשינוי לאמונה, אלא אולי להיפך. הוא בעד יותר ליברליות בחינוך.
אם כן, כשמדברים על חזרה לאמונה, הרי הדברים משכנעים את המשוכנעים, ולא הועילו מאומה! אם נאֱמר, שהנוער היהודי הוא נוער גדול, וצריכים לתת לו ערכים גדולים: אמונה, תורה, ומצוות, הציבור החילוני לא מקבל את זה, והציבור הדתי, ממילא עושה זאת!
אכן, באמת הדברים אינם מופנים לאלו שאינם רוצים לשמוע, אלא אלינו. אנחנו עם אחד, ולכן, אם יש אלימות אצל חלק מהנוער היהודי, לנו יש חלק בזה. כאשר חלק בגוף חולה, כל הגוף מרגיש זאת. כאשר אנחנו משתפרים, זה משפר את כל העם, את כל הגוף. אם חלק בגוף חולה, אפשר לטפל בו בשתי דרכים: אפשר לטפל באיבר החולה בעצמו, למרוח עליו משחה וכדומה, ואפשר לרפא על-ידי בליעת תרופה, המשפיעה על כל הגוף, וממילא גם על האיבר החולה, וכן, אפשר לרפא על-ידי זריקות. אם היד השמאלית, החולה, לא מסוגלת לקבל תרופה, אפשר לקבל את הזריקה ביד הימנית, והיא תשפיע על כל הגוף, וגם על היד השמאלית. אם אנו נשפר את החלק הבריא בעם, את החלק שאין בו כל-כך בעיות של אלימות ופשע, ונעשה אותו עוד יותר בריא, בזה נשפר את המצב הכללי כולו. המצב הירוד של חלק מהנוער, צריך להמריץ אותנו להוסיף אור תורה, אור אמונה, על-מנת שהתורה, שהיא הרפואה, שהיא התבלין, תתפשט, ותשפיע ותשנה את המצב הכללי לטובה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il