בית המדרש

  • ארץ ישראל
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב מרדכי צמח בן מזל

פסק הרב גורן

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

ח' בטבת ה'תשנ"ד
2 דק' קריאה
פסק ההלכה של הרב שלמה גורן זצ"ל על איסור למלא פקודה לפנות יישובים, פורסם ב"גליון רבני יש"ע", ולאחר מכן השמיע אותו הרב גורן בתקשורת. בעקבות כך קמה סערה בשמאל, וקראו להעמיד לדין את הרב גורן. גם לאחר הסערה, המשיך הרב גורן בהתמדה בהכרזת פסק-ההלכה ואמר כי חוקי התורה הם מעל לחוקי האדם.


הגאון הרב שלמה גורן שליט"א, פסק שחייל המקבל פקודה המנוגדת למצוות התורה, אסור לו לעבור על חוקי התורה, ועליו לסרב לפקודה. לדעתי, אף-על-פי שהנושא הזה רגיש ואף מעורר מתחים, ואולי יותר נוח שלא לעסוק בו ובנושאים שכמותו, נושאים היכולים לגרום לזעזועים במירקם הציבורי העדין, בכל זאת, עדיף לברר את הדברים בגילוי לב.
אין טעם להזכיר, שהנאמנות של הציבור הדתי לתורה ולמצוות, היא מוחלטת וכל מחוייבות לאומית-ממלכתית אחרת, כפופה ובטלה למצוות התורה. תמיד היה ברור, שמדינת-ישראל היא מדינת העם היהודי, והיא לעולם לא תחוקק חוק, או תיתן הוראה, המנוגדת, חס ושלום, לתורת ישראל. יש לקוות, שכך גם יהיה להבא. אבל, מאחר שלאחרונה יש חלקים בציבור, שמבקשים לנתק את המדינה מתורת ישראל, נוצר הצורך להבהיר באופן חד משמעי ובגילוי לב, שאם מדינת-ישראל, או הצבא, יתנו הוראה או פקודה, שהיא מנוגדת לתורת ישראל, כל רב בישראל יורה שלא לשמוע לפקודה וכי יש לסרב למלאותה.
יתר על-כן, אם תהיה גזירה כזו, לעבור על מצוה ממצוות התורה, ההלכה אומרת, שצריך למסור את הנפש, ולא לעבור. אמנם, זה אמור כאשר המטרה של הגזירה היא להעביר על דת, אך אם אין מטרתה להעביר על דת - אין צריך למסור את הנפש, אבל חייבים לסרב, אפילו אם אדם יפסיד את כל רכושו, או ייגזר עליו עונש של מאסר ממושך.
נמצא, שהעיקרון שהינחה את הרב גורן בפסקו, הוא מוסכם וללא עוררין, על כל רב בישראל. הרב גורן נשאל, אם חייל שמקבל פקודה לפנות יישוב יהודי ביש"ע, חייב לבצע את הפקודה, משום שניתנה על-ידי ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי, או שהוא צריך לסרב פקודה? והרב גורן השיב: ברור שלפי ההלכה, חייל שמקבל פקודה הנוגדת את התורה, עליו לקיים את ההלכה של התורה, ולא את הפקודה החילונית. כך פסק הרמב"ם בפרק ג מהלכות מלכים הלכה ט: "המבטל גזרת המלך בשביל שנתעסק במצוות, אפילו במצוה קלה - הרי זה פטור; דברי הרב ודברי העבד דברי הרב קודמין, ואין צריך לומר אם גזר המלך לבטל מצוה - שאין שומעין לו". והרי ברור, שמצות יישוב-ארץ-ישראל היא חמורה, מפני שהיא שקולה כנגד כל המצוות שבתורה, כמו שאמרו חכמינו (ספרי ראה פ ; כט).
ברור אפוא, שפקודה מהצבא, המפירה את המצוה החמורה הזאת, אין לה תוקף. ובנידון דידן, לא רק שמצות יישוב-ארץ-ישראל עומדת בפני הפקודה הצבאית, אלא גם איסור "לא תחֹנם", - לא תיתן להם, - לגויים, חניה בקרקע. וכאן, הרי פינוי יישובים מיהודה ושומרון בא על-מנת להסגיר את אדמת היישובים לערבים, וזו עבירה כפולה ומכופלת, ובודאי שאין לכפות על חייל לעבור כמה וכמה עבירות חמורות של התורה.
אלו דבריו של הרב גורן. ואם פסק הלכתי זה, יש בו משום עבירה על החוק, אם כן, הרי שכאן המקום להבהיר: הרב גורן אינו יחיד! יש להניח שרבים רבים מרבני ישראל מסכימים לפסק זה, ומוכנים לעמוד למשפט יחד עימו. על כל פנים, אני מודיע בזאת, שאני מורה לסרב פקודה לפנות יישובים יהודיים בארץ-ישראל, כדת תורת ישראל, המחייבת אותנו לסרב. אבל, אל דאגה, אני מאמין שלעולם לא תהיה פקודה בצבא שמנוגדת לתורה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il