בית המדרש

  • שונות
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

התמודדות עם המתירנות

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

י' באייר ה'תשנ"ד
2 דק' קריאה
בעידן החופש המתירני, שכל אדם חשוף להשפעות שליליות, אין מקום שבו אפשר להסתגר, אין מקום שמגן מפני הגירויים. המצב הזה מעמיד אותנו, ובעיקר את בני הנעורים, בפני אתגר חדש גדול, אתגר קשה מאד, אבל גם גדול מאד. המציאות מכריחה לפתֵח חוסן פנימי אדיר, שעומד בפני ההשפעות השליליות. חיסון עצמי, גבורה אישית, שמנצחת את הגירויים הרעים.
התקשורת החופשית המתירנית, שמגלה את כל מה שצריך להיות מכוסה, שחושפת את כל מה שהצִנעה יפה לו, הספרות המגרה, הסרטים, הטלוויזיה בכבלים, קלטות הווידיאו ולאחרונה הטלפונים עם השיחות המשחיתות, - כל הפיתויים הללו חודרים לכל בית. גם הציבור הדתי אינו מוגן, גם הציבור החרדי אינו יכול למנוע את ההשפעות הללו, אינו יכול לחסום באופן מוחלט את החדירה של האווירה המתירנית לתוכו, אינו יכול לבלום את האפשרויות השונות של האדם, שלא ייגרר ויימשך ויושפע לרעה. הרי אי-אפשר לעצור בעד האדם בביתו לראות, לקרוא, לשמוע את כל הזוהמה התאוותנית המשחיתה את הנפש, ואם אמנם יש ערך רב למאבק נגד התמונות המגרות ברחובות, נגד המתירנות המופרזת, אך אין בכח המאבק הזה לבלום ולעצור את שטף הגירויים המתרבים והולכים.
אין ברירה אלא לפתח חיסונים נפשיים חזקים כנגד החולשות הללו. הדרך להתמודד מול הרוחות הרעות הללו היא: ראשית, להתמלאות בשאיפות רוחניות גדולות, בשאיפות ערכיות שימלאו את הלב ולא ישאר בו מקום פנוי להבלים, - להתמלא באידיאלים מושכים ומלהיבים, באהבת ד', באהבת תורה ובמעשים טובים שממלאים סיפוק ואושר. שנית, לפתח כח של גבורה פנימית: "איזהו גיבור? הכובש את יצרו" (אבות ד ; א). לפתח כח שליטה עצמית, ריסון עצמי, שאדם ידע להתגבר על נטיותיו השליליות ולא יגרר אחרי תאוותיו אלא ישלוט בהן.
אין בכוחנו לשנות את המציאות. אין ביכולתנו לחסום באופן מלאכותי את האפשרויות של הצעירים מלהשתמש בכל הכלים התקשורתיים החדשים. הדרך היחידה העיקרית: היא לרומם את הנוער למגמות גדולות, אטרקטיביות, ולפתח כח רצון ושליטה עצמית. או אז מעז יצא מתוק, הירידה תהיה לצורך עלייה, יתפתחו כוחות חדשים של גבורה, של בריאות, של חוסן, שמעולם לא היו, והם יהוו כח מושך ומרומם, שיוביל את הכלל כולו לתיקונו ולבריאותו. אלה הגיבורים, שידעו למשול בעצמם ולהנהיג את עצמם, הם יהיו המנהיגים של הכלל שיכוונו אותו לדרכו הנכונה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il