בית המדרש

  • גאולה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

יוסף בן גרסיה

ערב בחירות

ערב שבועות ה'תשנ"ו

undefined

תשנ"ו
2 דק' קריאה
היום ערב חג השבועות, חג מתן תורתנו, שחל השנה בערב שבת קודש, ויהיו לנו שני ימי קודש רצופים - שבועות ושבת. אנו נכנסים לחג זה מתוך אווירה סוערת של ערב בחירות, והפעם יש לבחירות משמעות גורלית לדמותה של המדינה היהודית בשנים הקרובות; לגורלה של ארץ-ישראל, של ירושלים, של חברון, של רמת הגולן; למעמדה של התורה שניתנה לנו בחג השבועות, ולדמותה של השבת ברחוב היהודי בשנים הקרובות.
אני מדגיש שהבחירות גורליות לדמותה של המדינה בזמן הקרוב בלבד, כי יודעים אנו בבירור שעם ישראל ישוב בתשובה שלמה, ישוב אל ד' אלקינו, ישוב לתורה ולמצוות ולשלמות הארץ. אנו יודעים בבירור שכל הבטחות התורה יתקיימו במלואן. הגאולה מובטחת, ואם ישראל לא ישובו בתשובה בטרם הגאולה, אזי הגאולה תהיה בזמנה, גם בלי תשובה, ומתוך הגאולה תהיה התשובה, כפי שהיה בזמן יציאת מצרים.
השאלה היא רק באיזה קצב נתקדם לקראת גאולתנו. ברור לנו שאנו נמצאים במהלכה של הגאולה; קיבוץ הגלויות, וחזרתנו לארץ-ישראל ולירושלים, וארץ-ישראל נותנת פרותיה בשפע, - זה בהחלט מהלך של גאולה, והוא יימשך ולא ייפסק. כל השאלה היא באיזה קצב, אבל אין שאלה על עצם העובדה הבטוחה שאנו מתקדמים לקראת גאולה שלמה. לפיכך אנו יודעים שהבחירות משמעותיות רק לגבי המהירות של תהליך הגאולה, אבל לא לגבי עצם התהליך. הן משמעותיות בשאלה האם הגאולה תהיה ברחמים ובמהרה, האם ייבחרו אנשים שיסייעו להתקדמות, או שינסו לעכב, ואף-על-פי שלא יצליחו, יגרמו לקשיים וייסורים, חס-ושלום.
אנו בטוחים שהכח האלקי העליון שקיבלנו בהר סיני ביום מתן התורה, ינצח את כל החולשות. מאז מעמד הר סיני התגברנו על הרבה משברים רוחניים, וניצחנו אותם. וגם על המשבר הזה, שאנו בעיצומו, נתגבר. ולא עוד, אלא שהפעם בעז"ה נצא בניצחון גמור ומוחלט, ולא תהיה נפילה אחריו, כי זה עניינה של הגאולה האחרונה, שאין אחריה גלות (תנחומא שופטים ט [י] ועוד). הננו רואים בעינינו שהרוח היהודית הולכת ומתחזקת, ורק בגלל הִשענות על נכרים, נוצר מצב שמיעוט שמתרחק מיהדות תפש את השלטון וכאילו הוא נותן את הטון. אבל באמת רוח העם הולכת ומתחזקת.
בחג השבועות נתרומם לערכי הנצח, נקבל עלינו מחדש את התורה, הברית, כבהר-סיני. ומקדושת החג נתעלה לקדושת שבת, שהיא מעל ימי המעשה, ומקדושת הימים האלה נמשוך שפע של עוצמה רוחנית אלקית שתתן את אותותיה לימים הבאים. ובעז"ה יבחר ישראל בד' ובתורתו, בארצו ובעיר קדשו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il