בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • אחרי מות
לחץ להקדשת שיעור זה

ציוויים לקדושה

undefined

הרב דב בערל וויין

אייר תש"ע
2 דק' קריאה
בשתי הפרשיות האלה נראה שהתורה שמה דגש גדול על סוגיות של צניעות ואינטימיות. ההתנהגות של בני האדם בענייני צניעות היא, בעיני התורה, אחד משלושה עמודי היסוד של הציוויליזציה ושל היחסים בין האדם לבורא. התורה מתייחסת לזה כעניין של חיים ומוות גופניים וגם רוחניים.
בצורה מפורטת מאד מציגה לנו התורה את הקשרים המותרים והאסורים בין בני אדם. החוקים האלה היו הבסיס לחיים היהודיים ולחלק ניכר מהאנושות במשך אלפי שנים רבות. במאה האחרונה העולם היה עד לתנודות גדולות במה שנחשב מקובל בחברה מבחינת ההתנהגות בנושאים אלו. אך העקרונות של התורה נשארו בלי שינוי והתגלו כגורם שמגן על המשפחה ועל החברה. התורה מכירה בכח ההולדה כאחד הכוחות המניעים של הקיום האנושי. כח זה הינו הכח הראשי ביצירתיות האנושית, פשוטו כמשמעו. כוח אדיר כזה צריך לרסן, לכוון למטרות טובות ולהרחיק אותו מהתנהגות גחמנית ומהפקרות הרסנית.
בחברה היום יש נורמות הרבה פחות קפדניות בעניינים האלה, ולכן מבנה המשפחה המסורתי, שהיה עמוד השדרה של החברה, נמצא בסכנה. חכמי התלמוד, שצפו את ההידרדרות הזאת במוסר ובהתנהגות שבאה במחזורים, התעקשו שההלכות האלה ייקראו בפומבי ביום הכיפורים. הדרך לקדושה, לטהרה ולסליחה עוברת בשמירה על כללי ההתנהגות האלה.
הכנסייה הקתולית הסתבכה עכשיו בשערורייה ענקית שבהן הכמרים שלה מואשמים בסטיות קשות. גם החברה שלנו איננה נקייה מהנגע הזה, שגורם טראומה ונזקים לחיי כל המעורבים בו ולא פעם לטראומה ולנזק שמלווים אדם כל חייו. כאשר אנשים שמתנהגים בדרך זו מסתתרים מאחורי הדת ומאחורי גלימות ארוכות, הנזק שנגרם לחברה ולאמונה גדול אף יותר. אין פדופיל נחמד, ואסור להגן על האנשים האלה על חשבונם של קורבנות נוספים. חברה שמוכנה לסבול גורמים שליליים כאלה אשמה בהתנהגות לא מוסרית ומרושעת. התורה מציינת בפנינו את חומרת ההתנהגות הזאת כשהיא קובעת לה עונשים חמורים ביותר.
ברור שבעיני התורה זה עניין של חיים ומוות, וגזרי-הדין החמורים האלה נועדו לקבוע אמות-מידה של התנהגות ושל הגינות לקהילה שלמה. בגלל עוצמתו של הכוח הגופני שיש בנו, התלמוד מזהיר אותנו שאיש אינו חסין, וכל אחד עלול להתפתות או למעול באמון. לפיכך אסור שתהיה ולוּ מראית-עין שיש אדם שעומד מעל החוק בעניינים האלה. אי-אפשר להימלט מאמות-המידה של ההתנהגות שהתורה קובעת לנו בעניינים האלה. התורה מדגישה זאת ואף חוזרת על אמות-המידה האלה שוב על מנת שנפיק תועלת מההדרכה הזאת ובאמת נשאף לקדושה וטהרה בחיים, במשפחה ובקהילה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il