בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • שלח לך
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

תוכניות טובות ומתנגדים

undefined

סיוון תש"ע
2 דק' קריאה
עודף ביטחון עצמי עלול להזיק. בפרשת השבוע משה שולח את ראשי שבטי ישראל לתור את הארץ ולדווח לו. הוא נותן להם הוראות מפורטות בדבר מה שהדוח שלהם צריך להכיל וממתין בביטחון לשובם מהשליחות, שעלולה להיות מסוכנת, אבל אליה שלח אותם.
נראה שלא עלה בדעתו כלל וכלל שהמנהיגים הנבחרים של העם מסוגלים לחזור עם דיווח שלילי על הארץ ולהפיץ אותו מתוך טינה וכדי להכעיס, וכך גם להסיט את בני ישראל למרוד בהנהגת משה ובהשגחת האל. משה לא שיער שראשי שבטי ישראל יראו את ארץ ישראל בצורה שונה מכפי שהוא רואה אותה. בשביל משה זאת הארץ המובטחת, הארץ של אבות האומה ושל עם ישראל בעתיד. אך האנשים שנשלחו לתור בארץ ולדווח עליה למשה, חוץ מכלב ויהושע, רואים רק את הבעיות ואת הקשיים שמחכים לעם ישראל במדינה היהודית. משה רואה את הנצח, והם רואים רק ענקים ולוחמים מפחידים. משה משתוקק להיכנס לארץ המובטחת, והם מוכנים לחזור לשעבוד מצרים.
הביטחון של משה בעם ובמנהיגיו הטובים מתנפץ לרסיסים, וגם הביטחון שלו בעצמו ובהבנתו את האנשים ואת הנסיבות נחלש, ומשה מתחיל לפקפק בעצמו. התסכול והאכזבה של משה מוחשיים מאוד בפרשת השבוע. נחרץ דינו של דור המדבר.
כל אדם בעמדת מנהיגות ואחריות, בייחוד אנשים צעירים שנמצאים בעמדות כאלה, מתמודדים עם המכשולים שמשה חווה בפרשת השבוע. אני זוכר שכרב צעיר ומתחיל ניסיתי להביא ישיבה מוכרת לקהילה שלנו, להקים סניף של המוסד העיקרי שלה אצלנו. הקהילה שלנו היתה זקוקה אז עד מאוד למוסד חינוכי. הצגתי את התוכנית במפגש ציבורי שאני כינסתי כדי לקדם את התוכנית הזאת. הייתי בטוח שאיש לא יתנגד להקמת הישיבה שהקהילה שלנו כל כך זקוקה לה. בתמימותי לא התכוננתי כיאות למפגש וגם לא התקשרתי לאנשים כדי לגייס תומכים לרעיון, תומכים שיגיעו למפגש וישתתפו במאבק. הייתי לגמרי בטוח שכולם רואים את העניין כמוני ושותפים לחזון שלי לקהילה. משום כך הייתי הלום כששמעתי את קיתונות העלבונות, ההשמצות וההתנגדות לפרויקט הישיבה שנשמעו בפגישה. התוכנית שלי קרסה מפני שהנחתי שכולם יראו את העניין כמוני ויהיו שותפים לחזוני.
שנים אחר-כך, בקהילה אחרת, הצלחתי להקים ישיבה, למרות קולות רבים של התנגדות גם הפעם, אלא שהפעם הכרתי הרבה יותר טוב את טבע האדם והייתי מוכן למתנגדים. לא הנחתי מראש שאנשים יחשבו כמוני, ולכן הפעם התכוננתי למפגש כמו שצריך.
משה הניח שאנשים יתנהגו כראוי, ולכן לא היה מוכן למה שהתרחש. תמיד יש אנשים שמתנגדים לכל דבר, ולכן תמיד צריך להתכונן היטב כדי להתגבר עליהם ועל ההתנגדויות שלהם.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il