- משנה וגמרא
- עבודה זרה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
גרשון יוסף בן משה צבי
הדף היומי הקצר
עבודה זרה - דף ס"ז
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(סז. שורה 6 – סח. שורה 4)
המשך דיני תערובות – נותן טעם לפגם (נטל"פ)
א. רב יהודה-שמואל:
A. להלכה - נטל"פ מותר.
B. הדוגמא של המשנה לנטל"פ – חומץ שנפל על גריסים, זה דווקא בגריסים רותחים, אך בקרים זה לא פוגם – ואסור (גם אם אח"כ מרתיח).
ב. נותן טעם לפגם בצירוף גורם אחר
ר"ל – גירסא א – לא נחשב נטל"פ (ואסור), גירסא ב – נחשב נטל"פ (ומותר).
ג. רי"ח
A. נותן טעם לפגם – גם אם רק ריבה פגם קיים (כגירסא 2 בדעת ר"ל).
B. טעם לאו כעיקר המהתורה (אם יש רק טעם איסור בתשביל – מהתורה מותר).
(מה נחשב טעם – רש"י כאן – נוזל שנעלם בתבשיל, רש"י בחולין – רק טעם בלי חתיכת האיסור).
C. כשאסור מהתורה (במקרה שלא בטל – מין בשאינו מינו) – כדי ללקות צריך לאכול כזית בכדי אכילת פרס (רש"י כאן – כזית מהאיסור, ראשונים אחרים – כזית מהתערובת).
ד. מחלוקת תנאים ומקורות
A. רב כהנא – כל האמוראים שראינו פסקו שנטל"פ מותר (ר"י-שמואל, רבה בב"ח/רב דימי/ר' אבהו – רי"ח, ר"ל (אביי – בר"ל זה לא מוכרח)).
B. מחלוקת תנאים -
נטל"פ – ר"מ אוסר, ר"ש מתיר.
C. מקורות המחלוקת
ר"מ – הכשרת כלי מדין (והרי אינם בני יומן, וגם אם כן – זה עדיין פוגם). דחיית ר"ש – שם זה דווקא בבני יומן (שרק זה נחשב פוגם).
ר"ש – נבילה אסורה רק כשראויה לגר, וגם אם היתה ראויה ואח"כ הסריחה – מותרת, וכך גם בנותן טעם לפגם. דחיית ר"מ – נבילה מותרת רק אם תמיד היתה מסריחה.
[אגב, נותן טעם לפגם מותר גם כשראוי לאכילה (שלא כנבילה שהסריחה), ומסביר הר"ן – כיוון שהיה מוותר על התוספת של האיסור כיוון שהיא רק פוגמת ולא מוסיפה שום טוב, זה דומה לנבחלה שהסריחה לגמרי].
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
המשך דיני תערובות – נותן טעם לפגם (נטל"פ)
א. רב יהודה-שמואל:
A. להלכה - נטל"פ מותר.
B. הדוגמא של המשנה לנטל"פ – חומץ שנפל על גריסים, זה דווקא בגריסים רותחים, אך בקרים זה לא פוגם – ואסור (גם אם אח"כ מרתיח).
ב. נותן טעם לפגם בצירוף גורם אחר
ר"ל – גירסא א – לא נחשב נטל"פ (ואסור), גירסא ב – נחשב נטל"פ (ומותר).
ג. רי"ח
A. נותן טעם לפגם – גם אם רק ריבה פגם קיים (כגירסא 2 בדעת ר"ל).
B. טעם לאו כעיקר המהתורה (אם יש רק טעם איסור בתשביל – מהתורה מותר).
(מה נחשב טעם – רש"י כאן – נוזל שנעלם בתבשיל, רש"י בחולין – רק טעם בלי חתיכת האיסור).
C. כשאסור מהתורה (במקרה שלא בטל – מין בשאינו מינו) – כדי ללקות צריך לאכול כזית בכדי אכילת פרס (רש"י כאן – כזית מהאיסור, ראשונים אחרים – כזית מהתערובת).
ד. מחלוקת תנאים ומקורות
A. רב כהנא – כל האמוראים שראינו פסקו שנטל"פ מותר (ר"י-שמואל, רבה בב"ח/רב דימי/ר' אבהו – רי"ח, ר"ל (אביי – בר"ל זה לא מוכרח)).
B. מחלוקת תנאים -
נטל"פ – ר"מ אוסר, ר"ש מתיר.
C. מקורות המחלוקת
ר"מ – הכשרת כלי מדין (והרי אינם בני יומן, וגם אם כן – זה עדיין פוגם). דחיית ר"ש – שם זה דווקא בבני יומן (שרק זה נחשב פוגם).
ר"ש – נבילה אסורה רק כשראויה לגר, וגם אם היתה ראויה ואח"כ הסריחה – מותרת, וכך גם בנותן טעם לפגם. דחיית ר"מ – נבילה מותרת רק אם תמיד היתה מסריחה.
[אגב, נותן טעם לפגם מותר גם כשראוי לאכילה (שלא כנבילה שהסריחה), ומסביר הר"ן – כיוון שהיה מוותר על התוספת של האיסור כיוון שהיא רק פוגמת ולא מוסיפה שום טוב, זה דומה לנבחלה שהסריחה לגמרי].
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
מסכת עבודה זרה דף ע"ג - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | י"ג ניסן תשע"ח
עבודה זרה - דף ס"ו
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | י"א חשוון תשע"א
מסכת עבודה זרה דף נ"ה - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | כ"ד אדר תשע"ח
מסכת עבודה זרה דף ע"ב- קצר (שמע)
הרב אביחי קצין | י"ב ניסן תשע"ח
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
השלמת התמונה
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
איך ללמוד גמרא?
מדוע פורים גדול מכיפורים?
הלכות שטיפת כלים בשבת
מהפרי ועד הגאולה
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
עבודה שאין לה סוף